Hopp til innhold

Dårlig skilting koster næringslivet dyrt

Langtransportbiler bruker i dag i snitt én time ekstra på kjøreruten sin i Oslo på grunn av kø og dårlig skilting.

Dårlig skilting i hovedstaden er dyrt for næringslivet. De som kjører langtransport bruker i dag i snitt én time ekstra på kjøreruten sin i Oslo på grunn av kø og dårlig skilting.

Alnabruterminalen kan være vanskelig for utenlandske sjåfører å finne. Når de først kan kommet på rett spor kan det likevel hende at de kjører feil fordi de kjører til feil inngang.

Einar Spurkeland

Einar Spurkeland.

Foto: Andrea Melby/NRK

– Det er problematisk å kjøre i Oslo for en som ikke er kjent. I Norge blir det bare flere utenlandske sjåfører. Da må vi skilte bedre slik at de finner frem og ikke kaster bort tiden med å kjøre feil, sier kommunikasjonssjef Einar Spurkeland i transport- og logistikk-bedriften DB Schenker.

Det er særlig vanskelig å finne frem til lagrene som blant annet finnes i Groruddalen og Alnabru.

– For sjåfører som er litt kjent kan vi si at de må kjøre inn ved Hells Angels. Det er det beste skiltet for vår terminal, og det synes vi er litt pinlig, påpeker Spurkeland.

– Taper 10% i året

Ifølge NHO logistikk og transport fører den dårlige skiltingen i hovedstaden til feilkjøringer og økonomisk tap for tungtransporten.

– Alle biler som kjører i Oslo, enten langtransportbiler eller distribusjonsbiler, bruker i snitt én time ekstra på kø, kaos og leting etter destinasjoner, sier næringspolitisk direktør i NHO logistikk og transport Erling Sæther.

Han legger til at det blir svært dyrt for næringslivet om man ikke tilrettelegger trafikkforholdene bedre.

– Den ene timen øker kostnadene med ca. 10 prosent i året, forklarer Sæther.

Han påpeker at ikke bare manglende skilting skaper problemer, men rushtidstrafikken inn og ut av Oslo gir økonomisk tap.

– De lange køene på E18 for eksempel koster næringslivet en til to milliarder kroner i vente- og køkostnader, sier Sæther.

I DB Schenkers eget magasin «Logistikk nettverk» skriver Spurkeland at køkostnadene for en distribusjonsbil ble for noen år siden beregnet til over 100 000 kroner per år.

Jobber med en tungtransport-plan

Spurkeland mener at det ikke bare er på hovedveinettet og viktige knutepunkter man trenger skilter. Han etterlyser også mer lokal skilting når man nærmer seg terminalområdet.

Da trenger man anvisning om hvor de ulike godsterminalene holder til, om sjåførene skal kjøre til inngang nord eller sør. Spurkeland ber skilting med symboler, også kalt piktogrammer, som de internasjonale sjåførene kan forstå.

Odd Einar Dørum

Odd Einar Dørum (V) sier han vil legge frem et tiltaksplan for tungtransport gjennom Groruddalen til høsten.

Foto: Espen Sturlason

– Nå leder jeg en gruppe i bystyrets samferdsel- og miljøkomité for å se på hvordan vi kan lage en skiltplan for all tungtransport som skal inn og ut av Oslo, sier Odd Einar Dørum fra Venstre.

Han legger til at de vil invitere alle berørte parter til å bidra med denne planen.

– Når vil en slik plan komme på plass?

– For det første vil en slik plan bli en del av et tiltak om tungtransport i Groruddalen, som vi ikke er ferdig med enda. Det vil bli lagt frem for bystyret i løpet av høsten, og da er mitt håp at en skiltplan kan bli gjennomført ved at alle de berørte kan sette seg sammen og komme frem til en god løsning, sier Dørum.

– Det får vi se på. Vi har vært i møte og snakket om dette mange ganger, men har ikke sett noen konkret resultat av dette foreløpig, presiserer Spurkeland.