Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
- Manglende sikkerhet bak togulykke - Ordningen inviterer til enkeltfeil, sier havariinspektør Henning Johansen.
Ulykken ender nå med straffesak mot brøytebilføreren.
Liv kunne gått tapt
I tiltalen fra Statsadvokaten i Oslo, heter det at ulykken lett kunne endt med tap av menneskeliv, og førte til store materielle skader.
Ifølge tiltalen fulgte ikke brøytebilføreren de fastsatte prosedyrene, og hadde blant annet ikke innhentet tillatelse fra togleder eller sperret sporet før han gikk i gang med å rydde platformen for snø.
Da brøytebilen satte seg fast utenfor perrongen, ble den påkjørt av toget. Ingen ble skadet eller drept i ulykken.
Et Linx-tog på vei fra Göteborg mot Oslo sporet av i Vestby i 2004, etter å ha kollidert med en brøytebil som sto delvis parkert over skinnegangen. Foto: Øyvind Andersen/Moss Avis/Scanpix
Svekket sikkerhet
Stort arbeidspress på brøytemannskapene og mangel på en egen sikkerhetsansvarlig i tillegg til den som brøyter på stasjonen, svekker også sikkerheten, mener Havarikommisjonen.
- Det er uheldig at den som utfører jobben med tunge arbeidsmaskiner også er sikkerhetsmann, slik som han var i dette tilfellet, sier havariinspektør Henning Johansen.
Havarikommisjonen mener denne ordningen inviterer til enkeltfeil.
- Ikke nødvendig
Siden kollisjonen mellom tog og snøryddingsbil på vestby stasjon i fjor har jernbaneverket styrket bemanningen under snørydding. Jernbaneverket mener likevel ikke det er nødvendig med en egen sikkerhetsmann, sier sikkerhetsdirektør Ove Skovdal.
- Vi tror ikke det vil gi tilstrekkelig sikkerhetsmessig effekt til at det er riktig å ha to personer tilstede for å brøyte en platform.
- Det er ikke nødvendigvis slik at sikkerheten blir bedre om to personer har ansvaret i forhold til om én person har det, sier Skovdal.