Billettsystem - Stadig vekk opplever ansatte i Narvesen at Ruters nye elektroniske billettsystem svikter. - Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Stadig vekk opplever ansatte i Narvesen at Ruters nye elektroniske billettsystem svikter.

Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Må vente 6 minutter på kollektivbillett

Mange reisende i Oslo må smøre seg med tålmodighet når de skal kjøpe kollektivbillett på Narvesen.

Stadig vekk opplever Narvesenansatte at Ruters nye elektroniske billettsystem svikter.

Det er spesielt om ettermiddagen i forbindelse med stor trafikk, at hele systemet har en tendens til å stoppe opp.

Må vente seks minutter på billett
Ilyas Mohammad - Kjøpmann Ilyas Mohammad sier hele billettsystemet til Ruter ofte svikter. - Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Kjøpmann Ilyas Mohammad sier hele billettsystemet til Ruter ofte svikter.

Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Kjøpmann på Narvesen på Jernbanetorget og Stortorget, Ilyas Mohammad, må trykke mange ganger for å få til skrevet ut en billett.

Og i tillegg til at det tar lang tid, svikter ofte hele billettsystemet.

– Noen ganger må jeg trykke ti ganger på skjermen for å få ut en enkeltbillett, og det er hvis systemet er i orden. Hvis det er problemer med systemet, må jeg trykke dobbelt så mange ganger, sier Mohammad til NRK.

Det kan ta opptil seks minutter å få skrevet ut en billett hvis datasystemet stopper opp. Og det er på ettermiddagen problemet er størst.

– Vi opplever mye problemer med systemet i rushtiden. Noen ganger fungerer ikke systemet i det hele tatt, og det går jo utover både kunene og salget.

Rammer mange

Billettproblemet rammer mange kunder daglig. NRK har vært i kontakt med flere Narvesen-kiosker der ansatte bekrefter problemet med at systemet henger seg opp.

– Vi ønsker at våre kunder enkelt skal kunne bruke våre biletter, så dette er uheldig, sier Lotte Glad i kollektivselskapet Ruter.

Billettsystem - NRK har vært i kontakt med flere Narvesen-kiosker der ansatte bekrefter problemet med at systemet ofte henger seg opp. - Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

NRK har vært i kontakt med flere Narvesen-kiosker der ansatte bekrefter problemet med at systemet ofte henger seg opp.

Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Ruters billettsystem er en del av et større datasystem som Narvesen bruker. Men hvor problemet ligger er uvisst.

– Per i dag kan vi ikke si noe om hvordan dette problemet har oppstått, sier kategorisjef i Narvesen, Terje Noreng til NRK.

Han legger til at Narvesen nå jobber på spreng med å få løst problemet.

– Det er viktig for oss å få orden på dette så raskt som mulig, både for kundene sin del og for kjøpmennene våre. Så raskt vi finner ut hva dette skyldes, kan vi også finne en løsning.

– Mektig irritert

Tilbake på Narvesen gjør Ilias Mohammad så godt han kan

– Jeg viser ikke til kunden at dette irriterer meg, men selvsagt kan jeg bli mektig irritert over at dette tar så lang tid som det gjør, avslutter han.


Siste videoer

Regjeringen gjør ingen ting for å stoppe ødeleggelse av torvmyrer i Norge, men bruker milliarder av kroner på å bevare slike myrområder i regnskogene i Indonesia og Malaysia.
Danserne i Nasjonalballetten er vante til raske trinn med hopp og sprett, men DENNE gangen skal alt gjøres så sakte som mulig. Balletten "Last Touch First" er nemlig i "slow motion".
Bønder på Romerike frykter jordras som i verste fall kan ta liv. Gamle avløpsrør fra 70-tallet er i ferd med å kollapse, slik at jordene blir oversvømte. Sist helg førte kraftige regnbyger til at deler av et jorde i Sørum forsvant.

Flere nyheter

Se flere tv-saker

Det er blitt trendy å bygge miljøvennlig. Sjøvann til oppvarming og blomstereng på taket er noen av de grønne tiltakene i nye store bygg i Oslo og Akershus.
Stengte gater og gravearbeid i Oslo sentrum er et stort problem for politi, brann og ambulanse når de skal rykke ut på oppdrag.
Lokale bønder i Gjerdrum og Eidsvoll står bak arbeidene i Landart 2014.