Hopp til innhold

Må vente 6 minutter på kollektivbillett

Mange reisende i Oslo må smøre seg med tålmodighet når de skal kjøpe kollektivbillett på Narvesen.

Billettsystem

Stadig vekk opplever ansatte i Narvesen at Ruters nye elektroniske billettsystem svikter.

Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Stadig vekk opplever Narvesenansatte at Ruters nye elektroniske billettsystem svikter.

Det er spesielt om ettermiddagen i forbindelse med stor trafikk, at hele systemet har en tendens til å stoppe opp.

Må vente seks minutter på billett

Ilyas Mohammad

Kjøpmann Ilyas Mohammad sier hele billettsystemet til Ruter ofte svikter.

Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Kjøpmann på Narvesen på Jernbanetorget og Stortorget, Ilyas Mohammad, må trykke mange ganger for å få til skrevet ut en billett.

Og i tillegg til at det tar lang tid, svikter ofte hele billettsystemet.

– Noen ganger må jeg trykke ti ganger på skjermen for å få ut en enkeltbillett, og det er hvis systemet er i orden. Hvis det er problemer med systemet, må jeg trykke dobbelt så mange ganger, sier Mohammad til NRK.

Det kan ta opptil seks minutter å få skrevet ut en billett hvis datasystemet stopper opp. Og det er på ettermiddagen problemet er størst.

– Vi opplever mye problemer med systemet i rushtiden. Noen ganger fungerer ikke systemet i det hele tatt, og det går jo utover både kunene og salget.

Rammer mange

Billettproblemet rammer mange kunder daglig. NRK har vært i kontakt med flere Narvesen-kiosker der ansatte bekrefter problemet med at systemet henger seg opp.

– Vi ønsker at våre kunder enkelt skal kunne bruke våre biletter, så dette er uheldig, sier Lotte Glad i kollektivselskapet Ruter.

Billettsystem

NRK har vært i kontakt med flere Narvesen-kiosker der ansatte bekrefter problemet med at systemet ofte henger seg opp.

Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Ruters billettsystem er en del av et større datasystem som Narvesen bruker. Men hvor problemet ligger er uvisst.

– Per i dag kan vi ikke si noe om hvordan dette problemet har oppstått, sier kategorisjef i Narvesen, Terje Noreng til NRK.

Han legger til at Narvesen nå jobber på spreng med å få løst problemet.

– Det er viktig for oss å få orden på dette så raskt som mulig, både for kundene sin del og for kjøpmennene våre. Så raskt vi finner ut hva dette skyldes, kan vi også finne en løsning.

– Mektig irritert

Tilbake på Narvesen gjør Ilias Mohammad så godt han kan

– Jeg viser ikke til kunden at dette irriterer meg, men selvsagt kan jeg bli mektig irritert over at dette tar så lang tid som det gjør, avslutter han.