Billettsystem - Stadig vekk opplever ansatte i Narvesen at Ruters nye elektroniske billettsystem svikter. - Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Stadig vekk opplever ansatte i Narvesen at Ruters nye elektroniske billettsystem svikter.

Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Må vente 6 minutter på kollektivbillett

Mange reisende i Oslo må smøre seg med tålmodighet når de skal kjøpe kollektivbillett på Narvesen.

Stadig vekk opplever Narvesenansatte at Ruters nye elektroniske billettsystem svikter.

Det er spesielt om ettermiddagen i forbindelse med stor trafikk, at hele systemet har en tendens til å stoppe opp.

Må vente seks minutter på billett
Ilyas Mohammad - Kjøpmann Ilyas Mohammad sier hele billettsystemet til Ruter ofte svikter. - Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Kjøpmann Ilyas Mohammad sier hele billettsystemet til Ruter ofte svikter.

Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Kjøpmann på Narvesen på Jernbanetorget og Stortorget, Ilyas Mohammad, må trykke mange ganger for å få til skrevet ut en billett.

Og i tillegg til at det tar lang tid, svikter ofte hele billettsystemet.

– Noen ganger må jeg trykke ti ganger på skjermen for å få ut en enkeltbillett, og det er hvis systemet er i orden. Hvis det er problemer med systemet, må jeg trykke dobbelt så mange ganger, sier Mohammad til NRK.

Det kan ta opptil seks minutter å få skrevet ut en billett hvis datasystemet stopper opp. Og det er på ettermiddagen problemet er størst.

– Vi opplever mye problemer med systemet i rushtiden. Noen ganger fungerer ikke systemet i det hele tatt, og det går jo utover både kunene og salget.

Rammer mange

Billettproblemet rammer mange kunder daglig. NRK har vært i kontakt med flere Narvesen-kiosker der ansatte bekrefter problemet med at systemet henger seg opp.

– Vi ønsker at våre kunder enkelt skal kunne bruke våre biletter, så dette er uheldig, sier Lotte Glad i kollektivselskapet Ruter.

Billettsystem - NRK har vært i kontakt med flere Narvesen-kiosker der ansatte bekrefter problemet med at systemet ofte henger seg opp. - Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

NRK har vært i kontakt med flere Narvesen-kiosker der ansatte bekrefter problemet med at systemet ofte henger seg opp.

Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

Ruters billettsystem er en del av et større datasystem som Narvesen bruker. Men hvor problemet ligger er uvisst.

– Per i dag kan vi ikke si noe om hvordan dette problemet har oppstått, sier kategorisjef i Narvesen, Terje Noreng til NRK.

Han legger til at Narvesen nå jobber på spreng med å få løst problemet.

– Det er viktig for oss å få orden på dette så raskt som mulig, både for kundene sin del og for kjøpmennene våre. Så raskt vi finner ut hva dette skyldes, kan vi også finne en løsning.

– Mektig irritert

Tilbake på Narvesen gjør Ilias Mohammad så godt han kan

– Jeg viser ikke til kunden at dette irriterer meg, men selvsagt kan jeg bli mektig irritert over at dette tar så lang tid som det gjør, avslutter han.


Siste videoer

Design er ikke bare unike møbler og stilige boliger. I utstillingen Lev vel på Norsk Design- og Arkitektursenter kan du se hvordan lure designløsninger også kan gjøre hverdagen din grønnere.
De løfter mye, tungt, og de er mange. Enorm vekst av kvinner i styrkeløft-idretten.
Morten Harket har konsert på sentrum scene. Enkelte fans har reist LANGT, etter å ha venta i TRETTI år på å oppleve idolet sitt live. Og medan DEI sto i kø i dag, hadde NRK ein ekstra liten vente-bonus.

Flere nyheter

Se flere tv-saker

Strekningen på rv. 4 mellom Sinsenkrysset og Bjerke en verneverdig firefelts vei. Det skaper problemer for ny trikketrasé til Tonsenhagen.
Christopher Nielsen stiller for første gang ut på Henie-Onstad Kunstsenter på Høvikodden.
Folketeateret setter opp de tre musketerer.