Hopp til innhold

Lysere framtid for banen i Oslo

Det må investeres sju milliarder kroner i trikk og T-bane i Oslo de nærmeste årene. Byråden mener dette er gode nyheter.

Første tur på Grorudbanen etter vedlikeholdsarbeid.

Se video. Foto: Erik Engen

For første gang på mange år har det blitt investert så mye i trikk og T-bane, at behovet for investeringer i framtiden går ned.

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) var fornøyd da han mandag var med på åpningen av Grorudbanen som har blitt modernisert gjennom sommeren.

Les også: Grorudbanen stengt i tre måneder

Bygger baner

– T-banenettet er jo grunnpilaren i kollektivsystemet i Oslo og nå har vi gjort mye. I år er det gjort arbeider på Lambertseterbanen og Grorudbanen, vi bygger Lørenbanen og vi holder på med Kolsåsbanen, lister Elvestuen opp.

Opprustingen av Grorudbanen er del av det større prosjektet Lørenbanen. Her skal det bygge en ny forbindelse mellom Økern og Sinsen.

Nye trikker

– Så er det trikkenettet som vi må ruste opp slik at vi kan få kjøpt inn nye trikker fra 2017-2018. Ekebergbanen og arbeidene i Prinsens gate er en del av det nødvendige arbeidet som må gjøres framover. Først etter dette kan vi nå målet som hele byen venter på, nye stillegående trikker, sier Elvestuen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Stovner T-banestasjon

Stovner T-banestasjon er en av de tre som er pusset opp i sommer.

Foto: Erik Engen / NRK


I år er følgende prosjekter ferdigstilt:

  • Ensjø T-banestasjon, nybygg
  • Lambertseterbanen, oppgradering av skinnegang/stasjoner
  • Grorudbanen, oppgradering av stasjoner
  • Nybrua, oppgradering trikketrase inkl. forsterkning fundament og bro
  • Birkelunden-Torshov, oppgradering trikketrasé
  • Hegdehaugsveien, oppgradering trikketrasé

Følgende prosjekter pågår:

  • Lørenbanen, bygging av ny bane (ferdig 2016)
  • Dronning Eufemias gate, bygging av ny trikketrasé
  • Bogstadveien, oppgradering trikketrasé

Følgende prosjekter blir igangsatt i økonomiplanperioden:

  • Ekebergbanen, oppgradering (2014-2016)
  • Prinsens gate, toveis trikketrasé (oppstart 2014)
  • Oppgradering av Østensjøbanen (2015-2016)

Samlet plan for oppgradering av trikkeinfrastruktur omfatter alle deler av trikkenettet som behøver opprustning før anskaffelse av nye trikker. Planen skal gjennomføres frem mot 2018.

Samlet oppgraderingsbehov for infrastrukturen er per 2012 1,7 milliarder på trikk og 5,2 milliarder på t-bane. For første gang på mange år er oppgraderingsbehovet for skinneinfrastrukturen redusert fra 2010-2012 med 321 millioner kroner.