Hopp til innhold
Luftforurensning
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Luftkvalitet i Oslo og Akershus

Oppsummert

Myndighetene har satt grenseverdier for lokal luftforurensning, men grensene overskrides jevnlig i flere av de store byene. Kalde vinterdager er ofte forbundet med høye nivåer av luftforurensning som er skadelig for helsa.

  • Advarer mot luftkvalitet

    I løpet av helgen og inn i starten av neste uke advarer Meteorologisk institutt mot luftkvaliteten.

    Luften kommer til å være særdeles dårlig i de store byene i Sør-Norge.

    – Varmere luft kommer i helgen inn i høyden og legger seg som et lokk over den kalde luften nær bakken. Det fører til lite sirkulasjon og dårligere luftkvalitet, skriver Meteorologisk institutt i en pressemelding.

    Meteorologisk institutt skriver at de forventer at det er spesielt mye svevestøv på grunn av vedfyring på lørdag ettermiddag/kveld.

    – Det er varslet at værsituasjonen på Østlandet og Vestlandet sør for Stad holder seg stabil i begynnelsen av neste uke, og derfor forventer vi fortsatt høye verdier av luftforurensning, heter det i pressemeldingen.

    luftforurensing i Vestfold
    Foto: Skjermdump / Miljødirektoratet
  • Frp vil forby miljøfartsgrensen – igjen

    I dag innføres miljøfartsgrensen på Oslos hovedveier. Fra 1. november til etter vårrengjøringen blir fartsgrensen senket til 60 km/t på Rv. 4 Trondheimsveien, Østre Aker vei, Ring 3 og E18 vestover.

    Lavere fart skal gjøre at bilene virvler opp mindre helsefarlig svevestøv fra piggdekkslitasje.

    I år som i fjor foreslår Fremskrittspartiet å forby miljøfartsgrensen. Partiet mener at hensikten er borte når ni av ti Oslobilister kjører piggfritt.

    Partiet fremmer lovforslag om dette på Stortinget denne uka og vil også jobbe for at Oslo kommune sier nei til miljøfartsgrensen.

    – Det handler om trafikksikkerhet og at bilistene skal ha respekt for fartsgrensene, sier Oslos nye varaordfører Julianne Ofstad.

    – Når veiene er dimensjonert for 80 km/t og man setter ned fartsgrensen til 60, er vi redd mange bilister føler at dette er urimelig og at det kan oppstå trafikkfarlige situasjoner, sier hun.

    Ifølge en faktasjekk fra faktisk.no i fjor gir miljøfartsgrense mindre svevestøv selv om det er færre enn før som kjører med piggdekk.

    Skilt miljøfartsgrense
    Foto: Morten Holm / NTB
  • Frp vil forby miljøfartsgrense

    Fremskrittspartiet vil ha lovforbud mot miljøfartsgrense og fremmer forslag om dette i Stortinget.

    Fra 1. november til etter vårrengjøringen blir fartsgrensen senket til 60 km/t for å redusere svevestøv på hovedveiene i Oslo: Rv.4 Trondheimsveien, Østre Aker vei, Ring 3 og E18 vestover.

    Frp mener at unormalt lave fartsgrenser i forhold til det veien er bygd for undergraver bilistenes respekt både for skilting og fartsgrenser og kan føre til trafikkulykker.

    Partiet mener at poenget med miljøfartsgrensen er borte når ni av ti Oslo-bilister kjører uten piggdekk som sliter på asfalten.

    – Nå er det bare 9 prosent piggdekkandel, og mye av begrunnelsen for å innføre miljøfartsgrensen er borte, sier transportpolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, Frank Sve.

    Oslos miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) kaller Frp-forslaget elendig.

    – Vi vet at barn, eldre og folk med luftveislidelser tvinges til å holde seg innendørs om vinteren, og at mange får forkortet livet sitt på grunn av helsefarlig luft, sier Stav.

    Hun sier at veien å gå er å senke fartsgrensen hele året og peker blant annet på at tunge elbiler virvler opp svevestøv.

    Riksveg 4 ved Bjerke mot Grorud. Skilt som viser Miljøfartsgrense og et 60-skilt
    Foto: Bård Nafstad / NRK
  • Oslo-folk kan fyre med ved som de vil

    Det blir ingen restriksjoner på vedfyring i Oslo denne vinteren heller.

    Kommunen utreder mulige tiltak for å begrense helsefarlig svevestøv fra biltrafikk og vedfyring, men utredningen er forsinket og vil ikke være klar før til våren.

    – Svevestøv fra veier og vedfyring forurenser lufta vi puster i, men det er for tidlig i prosessen til å skulle konkludere med hvilke tiltak som kan være aktuelle, sier miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG).

    I Bergen ble gamle, forurensende vedovner forbudt 1. januar i fjor, men nylig snudde kommunen og opphevet forbudet på grunn av de høye strømprisene.

    Vedfyring i ovn
    Foto: Beate Oma Dahle / NTB
  • Nye tiltak mot dårlig Oslo-luft

    Oslo kommune utreder hvilke tiltak som er nødvendige for å unngå å bryte nye grenseverdier for helsefarlig svevestøv. Staten innførte nye verdier ved årsskiftet både for grovkornet og finkornet svevestøv.

    Grovkornet svevestøv er stort sett veistøv, og grenseverdiene er brutt en rekke ganger i vinter, opplyser Bymiljøetaten. Etaten tror bedre rutiner for renhold og støvdempende tiltak vil hjelpe mye.

    Hovedkilden til finkornet svevestøv er vedfyring. Bergen kommune innførte forbud mot ikke-rentbrennende ildsteder 1. januar i fjor, men det er for tidlig å si om Oslo vil gjøre det samme. Målinger og beregninger av denne typen luftforurensning spriker, ifølge Bymiljøetaten.

    - Vi jobber med å kartlegge utslippene fra vedfyring slik at det blir enklere å finne og iverksette målrettede tiltak, skriver miljøbyråd Sirin Stav i en epost til NRK.

    Hun legger til at eksos fra biltrafikk er redusert og at utslipp fra vedfyring seiler opp som et av de største problemene. Utredningen skal være ferdig i løpet av året.

    Svevestøv i ei hånd
    Foto: Kjartan Ovesen
Oslo byråd har gått inn for dieselforbud på kommunale veier, men NAF mener det ikke er et vellykket tiltak.