Hopp til innhold

Kollektivtrafikken øker mer enn biltrafikken

Både biltrafikken og antallet reiser med kollektivtrafikk øker i Oslo og Akershus. – Neste utfordring er å få folk til å gå og sykle mer, sier samferdselspolitikerne.

Trikk

Økningen på 3,4 prosent er en større økning enn året før, kommer det frem av nye tall Ruter presenterte i dag.

Foto: Edin Babic / NRK

319 millioner enkeltreiser stod kollektivtrafikken i Oslo og Akershus for i fjor. Det er mer enn ti millioner flere reiser med buss, tog, trikk, bane og båt enn året før.

– Den viktigste grunnen er nok at hyppigheten har økt kraftig. Før måtte du sjekke rutetabellen, nå kan du bare gå ut og sette deg på en trikk eller buss, sier samferdselsbyråd Guri Melby fra Venstre.

Anette Solli

Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli fra Høyre, er fornøyd med en økning til 80 millioner kollektivreiser i fylket sitt.

Foto: Edin Babic / NRK

Også fylkesordføreren i Akershus, Anette Solli fra Høyre, er fornøyd.

– Dette viser at folk velger å reise kollektivt når tilbudet er der.

Likevel har Solli forståelse for at man enkelte steder i Akershus har behov for å kjøre.

– Det er viktig at først og fremst jobbreisene skjer kollektivt, så kan heller turene på butikken eller i barnehagen skje med bil.

Mindre økning i biltrafikken

Tidligere i mars kom tallene fra Statens vegvesen som viste at også biltrafikken øker i de to fylkene – men ikke med like stor økning som i kollektivtrafikken.

  • Biltrafikken i Oslo økte med én prosent fra 2013 til 2014
  • I Akershus økte biltrafikken med 1,4 prosent samme periode

Økningen er større enn året før, men fortsatt lavere enn både befolkningsveksten, og altså veksten i kollektivtrafikken.

– Det er en kjempegod trend, sier Solli.

– Kapasiteten sprengt

Bernt Reitan Jenssen

Administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, la i dag frem tallene som viser at vi reiser mer kollektivt år for år.

Foto: Edin Babic / NRK

Flere passasjerer gjør at det kan bli trangt om plassen, noe Ruters administrerende direktør er fullstendig klar over.

– Nå begynner det å bli så fullt enkelte steder at vi må ha ganske store investeringer. Det haster å komme i gang med Ahusbanen, Fornebubanen og ny tunell for t-banen gjennom sentrum, sier Bernt Reitan Jenssen.

Guri Melby mener imidlertid at det er mulig å jobbe enda litt smartere allerede i dag.

– Det går an å utnytte systemet vi har i dag enda litt mer, men det er klart at vi trenger nye, store investeringer når passasjertallet dobles innen 2030.

Dessuten må flere ta bena fatt, når vi nå blir så mange flere innbyggere.

– Fremover må vi prioritere å få flere til å sykle og gå på de korteste reisene, og så spare kollektivtilbudet for de lange reisene.