Hopp til innhold

Kjører lastebil på slakteavfall og brukt frityrolje

Posten Norge bytter ut fossilt drivstoff med fornybar diesel laget av slakteavfall. Det er mye mindre forurensende, men fungerer minst like bra som vanlig diesel, sier lastebilsjåfør.

Fyller på biodrivstoff

FYLLER PÅ: Leif Nordmo fyller på biodrivstoff i lastebilen før kjøring. Foreløpig er dette den eneste tankestasjonen til Posten. Ved kjøring med biodrivstoff forurenser man mindre på lengre strekninger, mens det til bykjøring forurenser mer.

Foto: Ali Iqbal Tahir / NRK

– Da jeg startet en dieseldrevet lastebil på vinteren før, følte jeg at kreften kom sigende, ler lastebilsjåfør og utstyrsansvarlig i Bring Linehaul, Leif Nordmo.

Posten alene står for én prosent av CO₂-utslippene i Norge. Nå ønsker selskapet sammen med Bring å være foregangsfigurer til et grønt skifte i tungtransporten.

– Dette er definitivt det beste nå, og fungerer optimalt, forsikrer Nordmo. – Selv i kulde.

Lastebilene har siden februar kjørt med biodrivstoffet hydrogenert vegetabilsk olje (HVO). Målsettingen er at 900 lastebiler innen utgangen av 2016 kjører på HVO.

Biodrivstoffet er basert på slakteavfall fra kjøtt- og fiskeindustrien i tillegg til brukte vegetabilske oljetyper. Alt råstoffet er dermed avfall.

Det gir en reduksjon på over 50 000 tonn CO₂ – noe som tilsvarer utslippene fra 24 000 personbiler.

– Den viktigste løsningen

Kåre Gunnar Fløystad

MER ELEKTRISK: Fagsjef i Zero, Kåre Gunnar Fløystad er positiv til biodrivstoffet HVO, men mener personbiltransporten må over til elektriske løsninger.

Foto: NRK

Den viktigste grunnen til å bytte over til biodrivstoff er reduksjonen av CO₂-utslipp, mener miljøorganisasjonen Zero Emission Resource Organisation (ZERO).

– Dette er et svært viktig skritt på veien for å gjøre transporten fossilfri, selv om vi også må ta mer i bruk elektrisitet og hydrogen, som har enda mindre utslipp, sier fagsjef i Zero, Kåre Gunnar Fløystad.

– Hvor viktig er dette?

– I fremtiden ønsker vi nullutslipp for personbiler, mens for tungtransporten er biodrivstoff utvilsomt den aller viktigste løsningen i lang tid fremover. Det er helt avgjørende for at Oslo skal nå sine klimamål

Jeg følte at kreften kom sigende da jeg startet dieseldrevne lastebiler på vinteren.

Leif Nordmo, utstyrsansvarlig Bring linehaul

.

John Eckhoff

ANSVAR: Posten må ta ansvar. Det er en del av vårt samfunnsoppdrag, mener Eckhoff. Posten står for 1 prosent av Norges CO₂-utslipp.

Foto: Ali Iqbal Tahir / NRK

Lik pris gjør det mer attraktivt

– Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette blir satset på og at flere melder seg på, sier pressesjef i Posten Norge, John Eckhoff.

De oppdaget da de var på utkikk etter mer miljøvennlige muligheter for sin tungtransport. De var ikke vonde å be når ingen av motorene på kjøretøyene krevde ombygging for å bruke HVO.

– Det eneste er at det er dyrere å produsere og frem til 1. oktober var prisen dyrere per liter sammenlignet med diesel og bensin. Slik er det ikke lenger.

Veiavgiften på biodrivstoff ble endret 1. oktober og nå er prisen lik diesel og bensin.