Prisen på selve banen har økt fra 5,1 til 6,5 milliarder kroner.
- LES OGSÅ: Bane til Fornebu tidligst i 2018
I tillegg vil Ruter bygge en ny base for t-banevogner i enden av banen på Fornebu som er anslått å koste to milliarder kroner.
– Bør bygges samtidig
– Når vi åpner Fornebubanen, vil vi sette flere t-baner i trafikk, sier utviklingsdirektør i Ruter, Hanne Bertnes Norli.
– Da vil det bli behov for flere steder der vognene kan parkere, vedlikeholdes og vaskes. Dette er en base som utløses av at Fornebubanen bygges, men som vil betjene hele t-banesystemet, sier hun.
- LES OGSÅ: – Staten må bidra til Fornebubanen
Hun mener det er en fordel at vognbasen bygges parallelt med selve banen.
– Det er nok absolutt mest rasjonelt i forhold til utbyggingen. Den kan selvfølgelig bygges senere også, men vi graver, bygger og sprenger i en periode, så da er det nok rasjonelt å bygge basen samtidig. Den blir jo liggende i enden av Fornebubanen.
– Samme tall
Men det er ikke bare en eventuell vognbase på Fornebu som fordyrer banen som skal hindre trafikkaos når stadig beboere og arbeidstakere skal fraktes til og fra den gamle flyplassen.
Prisen på den 8,3 kilometer lange strekningen fra Majorstua til Fornebu har også skutt i været. I handlingsprogrammet for Oslopakke 3 datert 21. mai i år var banen grovt anslått å koste 5,1 milliarder 2014-kroner.
I Ruters handlingsprogram en drøy måned senere var prisen økt til 6,5 milliarder kroner.
Ifølge Hanne Bertnes Norli i Ruter er dette det samme tallet, men med maksimal usikkerhet på toppen.
– Hvis vi legger til grunn maksimal usikkerhet i økning i kostnadene, så må man ta høyde for 6,5 milliarder, sier hun,
- LES OGSÅ: Politisk strid om Fornebubanen
Realistisk
Hun mener dette er et realistisk tall.
– Det er det beste tallet vi har nå, basert på tegningsgrunnlagene vi har nå. Vi får mye bedre kostnadsoverslag når vi har en vedtatt reguleringsplan.
- LES OGSÅ: Uenige om T-baneplaner
De borgerlige partiene som for tiden driver regjeringssonderinger i Nydalen, har lovet at staten skal betale 50 prosent av Fornebubanen. Om løftet står ved lag uansett hvor høy prislappen blir, har NRK ikke lyktes å få svar på.