Hopp til innhold

Kan ha tapt 750 millioner i Bogstadveien

Oppgraderingen av Norges mest kjente handlegate skulle vært ferdig i november i fjor, men blir ikke klar før august i år. Det kan ha kostet butikkeiere så mye som 750 millioner kroner.

Arbeider i Bogstadveien i Oslo

NYE BOGSTADVEIEN: Handlegata som har vært anleggsområde i to år, skal etter planen være farbar igjen til 17. mai.

Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

De siste to årene har hele strekningen mellom Majorstua og Parkveien i Oslo bokstavelig talt blitt bygd opp fra bunnen.

Veien er gravd opp for å gjøres bredere, og fortauet skal gjøres isfritt ved hjelp av fjernvarme.

Dette har ført til at handlegaten har vært delvis avstengt over lengre tid, og fotgjengerne loses gjennom et nett av avsperringer. Vil du inn i butikkene i handlegaten, må du gjennom en labyrint av gjerder, bukker, grusganger, maskiner og støv.

Etter planen skulle arbeidet være ferdig i november i fjor, men det ble senere utsatt til juni 2014. Nå håper Oslo kommune at handlegaten vil være ferdig i august.

700 millioner kroner tapt

Flere butikkeiere NRK har snakket med, forteller om et fall i omsetningen på 20 til over 50 prosent.

– Oppgraderingen har påvirket omsetningen min kraftig, sier Romina Romo, som driver klesforretningen Monsoon i handlegaten.

Romina Romo

Daglig leder Romina Romo er en av de mange butikkdriverne som har merket oppgraderingen av Bogstadveien på omsetningen.

Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

Ifølge Næringsforeningen kan butikkeiere i Bogstadveien ha tapt minst 750 millioner kroner før byggingen er ferdig. Et titall forretninger har allerede gitt opp.

– Folk må være ekstra motivert for å komme hit til Bogstadveien. For det første er det vanskelig å parkere her, og nå er det også vanskelig med kollektivtrafikk i området, sier Romo til NRK.

Oslo kommune har forståelse for at oppgraderingen kan være utfordrende for næringslivet i området.

– Men vi gir ingen økonomisk kompensasjon for det, sier kommunikasjonsdirektør Alise Davidsen i Bymiljøetaten til NRK.

Flere av de ærverdige forretningene her har holdt det gående helt siden 1800-tallet. Siden har Bogstadveien og Hegdehaugsveien vært et av Oslos viktigste handlestrøk. Men det krever at kundene kommer til.

– Flere av spesialforretningene som kjennetegner Bogstadveien er borte. Det er forferdelig trist, sier Pål Reinung i Hegdehaugens Jernvarehandel, som har ligget i Bogstadveien i snart 100 år.

Artikkelen fortsetter under videoen

Det graves fortsatt i Bogstadveien. Arbeidet er kraftig forsinket, men snart er det klart

Bogstadveien har vært anleggsområde i to år. Butikkeierne vil trolig tape 750 millioner kroner før alt arbeidet er ferdig.

Trikker til besvær

Tunge trikker får skylden for at gata måtte oppgraderes.

Ny asfalt ble lagt før jul i fjor, men åtte måneder senere begynte asfalten langs trikkeskinnene i Hegdehaugsveien å smuldre opp.

Årsaken var at det flere steder langs strekningen manglet såkalte fugestrenger. Disse sørger for at vibrasjonen som skapes av trikken dempes, slik at asfalten ikke sprekker opp.

Og at mye av dokumentasjonen man har basert seg på har vært for gammel og unøyaktig. Enkelte av plantegningene har vært fra 1950-tallet og viser ikke nøyaktig hvor el- og ledningsnettet ligger, eller hvor nærme overflaten det er.

På toppen av dette kom konkursen i Oslo vei. Dermed måtte Bymiljøetaten ut på anbudsmarkedet på nytt.

Ferdig til 17. mai

Arbeidene vil pågå gjennom sommeren, og prosjektet forventes ferdigstilt
i løpet av sensommeren 2014.

Det er ett år på overtid, og mye mer enn det ene året alt opprinnelig skulle ta.

– Det vil fortsatt pågå noen arbeider med fortauene og byrommene, og det skal være ferdig på sensommeren. Det vil medføre noe begrenset fremkommelighet i de områdene hvor dette vil pågå, sier kommunikasjonsdirektør Alise Davidsen i Bymiljøetaten.

Det er i utgangspunktet ikke planlagt arbeid med steinlegging i helgene, men det kan bli noe arbeid enkelte helger for å holde fremdriften.

Etter planen skal det også være klart for at trikkelinje 11 og 19 skal kjøre sine gamle traseer gjennom Bogstadveien igjen til 17. mai. Traseen vil da legges tilbake fra de midlertidige sporene i Prof. Dahls gate og Jacob Aalls gate.

I forbindelse med montering av ny kjøreledning vil det bli stans i trikken mellom 5. og 14. mai. Bogstadveien vil også bli stengt for annen trafikk i denne perioden.