Hopp til innhold

I dag begynte de å grave på Østensjøbanen

Om et år blir det dobbelt så mange avganger på T-banen.

Vi ser arbeid med Østensjøbanen.

OPPDATERT om ettermiddagsrushet: Det har vært noen frakjøringer av passasjerer i dag. De har hovedsaklig vært på linje 76, ikke den nye ruta 3B. Det har vært forsinkelser fordi bussene står i bilkø, spesielt på Østensjøveien forbi Brynseng stasjon. Ruter har busser i beredskap, og de vurderer å sette inn flere, men det er liten plass på terminalene på Helsfyr og Skullerud.

Tirsdag morgen sluttet Østensjøbanen å gå

I morges måtte omtrent 50.000 passasjerer i Oslo reise på en annen måte enn de pleier, for T-banens linje 3 er lagt ned for et år fremover. ruters reiseplanlegger

– Vi har en formening om at ting stort sett gikk greit. Men til ettermiddagsrushet skal vi sette opp mer informasjon på Bøler og Skøyenåsen der bussen stopper et stykke unna T-banestasjonen, sier Sofie Bruun, kommunikasjonsrådgiver i Ruter.

Det året oppussingen foregår må folk kjøre buss for bane. Bussen har fått en ny rute 3B mellom Helsfyr og Skullerud. I tillegg får buss 76 og 71E flere avganger.

Ruter har informasjonsfolk ute ved T-banestasjonene på Helsfyr, Mortensrud, Skullerud og Ryen frem til fredag.

– Vi er spente på hvordan de reisende tar så store endringer, men det som er hyggelig å se er at de aller fleste skjønner at det må gjøres en oppgradering, sier Sofie Bruun i Ruter.

Grundig oppussing

Linje 3 har ikke blitt pusset opp siden 1967. Nå skal Sporveien ta for seg T-banen til Mortensrud og gjøre den samme grundige oppussingen som er gjort på Grorud- og Lambertseterbanen.

Andreas Viseth

Andreas Viseth, Sporveien.

Foto: Hans Olav Næss

– Vi vil lage et mer stabilt fundament. På strekningen mellom Ulsrud og Bøler er det ekstra dårlig fordi banen ligger på ei myr. Med det nye fundamentet blir friksjonen mindre og banen mer støysvak, sier Andreas Viseth, kommunikasjonssjef i Sporveien.

I tillegg skal strømforsyningen bli mer stabil, det skal komme nye leskur, belysning og informasjonstavler.

– Vi bruker 900 millioner kroner på banen. Økt trafikk krever en mer robust bane. Alt var slitent, sier Andreas Viseth.

Når banen åpner igjen i april 2016 kan avgangene gå to ganger i kvarteret, ikke en gang som nå.