Hopp til innhold

Hverken billig eller miljøvennlig med båt

Den nye båtruten fra Oslo til Bærum er ingen suksess. Den første måneden har bare 20 passasjerer reist med båten i snitt per tur.

MS Tidevind

FÅ PASSASJERER TAR BÅTEN: MS Tidevind har gått mellom Aker Brygge og Fornebu i rushtida siden 10. november. Foreløpig har få passasjerer valgt å bli med.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

Holger Schlaupitz

Holger Schlaupitz.

Foto: Naturvernforbundet

Dermed forsvinner i hvert fall miljøgevinsten, ifølge fagsjef i Naturvernforbundet, Holger Schlaupitz.

– Båttransport har høye utslipp og høye kostnader, sier han.

Siden avstanden er omtrent like lang med buss som med båt, må båten dermed ha med seg langt flere passasjerer for at miljøregnskapet skal gå opp, sier Schlaupitz.

– Å frakte en passasjer med båt gir fire-fem ganger så høye utslipp, som å frakte dem med buss. Vi må tenke på om det er lurt eller ikke.

Subsidierer hver billett med 215 kroner

Båten har plass til 147 personer, og koster ca. 108.000 kroner å drifte hver dag. Så lenge den går halvtom, blir hver billett subsidiert med 215 kroner.

Til sammenlikning subsidieres hver bussreise til Fornebu med rundt 12 kroner.

Men de passasjerene som bruker båten, har god plass og er fornøyde. Og det ser det ut til at de vil fortsette å være. Akershus fylkeskommune sier nemlig at de ikke har noe bedre alternativ før Fornebubanen står ferdig i 2021.

– Det er en kjempesubsidie, og vi hadde ikke gjort det hvis vi ikke var så i beit for å frakte folk ut og inn av Fornebu, sier fylkesordfører Anette Solli (H).