MX-3000 - Foto: Maria Nakken /
Foto: Maria Nakken

Holmenkollbanen oppgraderes

Holmenkollbanen blir T-bane og ikke trikk i framtiden. Et bredt flertall i bystyret vil bygge om banen slik at de nye t-banevognene kan kjøre helt til Frognerseteren.

Målet er at banen skal stå ferdig til ski-VM 2011.

- Hvis vi får et vedtak i bystyret i morgen og setter i gang prosjekteringen umiddelbart, skal vi rekke dette, sier administerende direktør Trond Bjørgan i Kollektivtransportproduksjon (KTP).

- Best for byen

Det er KTP, en del av gamle Oslo Sporveier, som blir byggherre for nye Holmenkollbanen.

Når bystyret behandler saken i morgen, vil alle partier så nær som Arbeiderpartiet og Rødt gå inn for en T-baneløsning.

- Det gir totalt sett den beste kollektivløsningen for denne delen av byen, sier Venstre gruppeleder Ola Elvestuen.

Størst kapasitet

- En T-bane vil ha størst kapasitet ved store arrangementer og store utfartsdager, sier Elvestuen.

Prisen på utbyggingen er 740 millioner kroner. En trikkeløsning ville ha kostet omtrent det samme.

(NRK)

Siste videoer

Folketeateret setter opp de tre musketerer.
Fredag 24. oktober er det klart for premiere på dokumentarfilmen Bjørnøya, et eventyr om tre brødre som følger drømmen om å reise til verdens ytterkant, for å surfe, leke og finne hverandre. Wegge-brødrene er også blant landets fremste utøvere innen ekstremsport og tirsdag 21. oktober viste gutta frem sine kunster og går på line over Youngstorget
Regjeringen gjør ingen ting for å stoppe ødeleggelse av torvmyrer i Norge, men bruker milliarder av kroner på å bevare slike myrområder i regnskogene i Indonesia og Malaysia.

Flere nyheter

Se flere tv-saker

Danserne i Nasjonalballetten er vante til raske trinn med hopp og sprett, men DENNE gangen skal alt gjøres så sakte som mulig. Balletten "Last Touch First" er nemlig i "slow motion".
Bønder på Romerike frykter jordras som i verste fall kan ta liv. Gamle avløpsrør fra 70-tallet er i ferd med å kollapse, slik at jordene blir oversvømte. Sist helg førte kraftige regnbyger til at deler av et jorde i Sørum forsvant.
Det er blitt trendy å bygge miljøvennlig. Sjøvann til oppvarming og blomstereng på taket er noen av de grønne tiltakene i nye store bygg i Oslo og Akershus.