Politiets operasjonssentral på Grønland i Oslo er en av landets største og får rundt 50.000 samtaler i måneden. Det er her de tar imot nødsamtaler og vurderer hvem som skal få øyeblikkelig hjelp. Inntil nå har kravet til dem som jobber der vært minst fem års erfaring i politiet.
– Det er mange kontrollspørsmål som må stilles og da er det viktig å ha erfaring. De har en hektisk arbeidshverdag og avgjørelser må tas i løpet av kort tid, sier sekretær i Oslo Politiforening, Per Erik Ommundsen.
Kritikk i rapport
22. juli rapporten kastet lys over flere områder hvor Oslo-politiet sviktet. Blant annet var den interne kommunikasjonen for dårlig.
Derfor ble det bestemt å styrke operasjonssentralen med flere ansatte og en bedre IKT-løsning. På den måten skal de håndtere akutte hendelser bedre.
Men fordi det er for få søkere til stillingene går politiet bort fra kravet om fem års erfaring. I stedet holder det nå å ha jobbet ett år i politiet.
Operasjonssentralen har som mål å ansette 20 personer. Hittil har de ansatt 13 personer, sier sjefen for operasjonssentralen Martin Strand.
– Rigide krav
Ledelsen mener det var på høy tid å endre de gamle reglene.
– Samfunnet utvikler seg og det er andre studenter som kommer ut fra politihøgskolen. I dag har de en helt annen kompetanse enn tidligere. Derfor har vi gått bort fra de rigide kravene, sier stabssjef Johan Fredriksen ved Oslo politidistrikt.
Ifølge Fredriksen vil det ikke bli problematisk å lære opp de nyansatte. Han mener en blanding av eldre og yngre tjenestemenn vil bidra til å styrke Operasjonssentralen.
– Vi har et lag som har mye erfaring allerede og som kan lære opp de som kommer inn nå. Vi setter ingen til å utføre selvstendig arbeid som vi ikke er bekvem med.
– Uerfarne krever ressurser
Oslo Politiforening er positiv til at det blir flere folk på operasjonssentralen, men mener likevel at endringen kan være problematisk fordi det kreves erfaring for å gjøre en god jobb.
– Jeg kan ikke si at det er en god eller dårlig løsning at man har senket kravene til erfaring siden vi er midt i en omorganisering. Det jeg vet er at det er ressurskrevende å lære opp nye, uerfarne folk, men resultatet vil vi først se om en stund, sier Per Erik Ommundsen.
- Les også:
Det ligger nå et forslag hos Justisdepartementet om færre operasjonssentraler.