– Det er på høy tid, sier Jan Bøhler, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet i Oslo.
Oslo har i årevis etterlyst muligheten for å innføre permanente lavutslippssoner og avgiftsbelegge biler som forurenser mest. Saken har lenge vært utredet og vurdert av veimyndighetene uten at den nødvendige lovhjemmelen er gitt.
Nå skjærer stortingsflertallet gjennom etter initiativ fra Bøhler og Arbeiderpartiet. Han påpeker at dette ikke er et akuttiltak vinterstid, men skal gjelde året rundt.
– Flere dager denne uken er det høyt forurensningsnivå langs større og sterkt trafikkerte veier i Oslo. Det betyr at store grupper med forskjellige plager som luftveislidelser og hjerte- eller karsykdom advares mot å bevege seg utendørs. Det er trist at det skal være sånn også på flotte vårdager, sier Bøhler til NRK.
- Les også: Marsjordre til kommunene om akutte lufttiltak
- Les også: De grønne vil forsere krav om bedre byluft
Hele Oslo blir én sone
For å ha mest mulig klart når lovhjemmelen foreligger, satte byrådet allerede i vinter i gang arbeidet med å utforme lavutslippssonen.
For enkelthets skyld ser de for seg at hele Oslo blir én sone og at det i første omgang er tunge kjøretøy som må punge ut, trolig med unntak av de aller nyeste (Euro 6). Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne ser for seg en oblatordning etter modell fra piggdekkgebyret.
– For å si det enkelt så handler det om å få printet ut noen klistremerker eller at folk kan sende en sms for å få et oblat som tilsvarer hvor miljøvennlig kjøretøyet deres er.
– Det er for å gjøre det så enkelt at vi kan innføre det allerede fra neste år, sier Berg.
Frykter flere ulykker
Norges Lastebileierforbund (NLF) er i utgangspunktet positive til å straffe de mest forurensende lastebilene i sentrale deler av Oslo. Men forslaget om å la sonen omfatte hele kommunen, inkludert gjennomfartsårer som E6 og E18, er ikke like populært.
– Hvis prisen blir høy for Euro 5- og Euro 4-bilene, vil det bety at de finner seg andre veier. Veistandarden utenom Oslo er for dårlig, og det kan bety flere ulykker, sa Harry Nilsen, fylkesleder i NLF Oslo og Akershus, til NRK tidligere i år.
- Les også: Lastebileiere frykter flere ulykker
Når Stortingets energi- og miljøkomité avgir innstilling i saken torsdag, sier alle partier ja med et mulig unntak for Fremskrittspartiet. Lovhjemmelen vedtas endelig senere i måneden.