Det har konsernstyret i Avinor bestemt i dag.
Kapasiteten på Oslo Lufthavn Gardermoen er per i dag 19 millioner passasjerer. Første del av utvidelsen skal stå ferdig i 2017, og vil koste 12,5 milliarder kroner.
Les også:
Terminalen vil etter utvidelsen være vel så enkel, oversiktlig, effektiv og arkitektonisk attraktiv som den er i dag, skriver OSL.
- Se bildene: Slik skal den nye terminalen se ut
Sterkere vekst enn ventet
Da OSL flyttet fra Fornebu til Gardermoen på 1990-tallet, ble det ikke tatt høyde for en årlig passasjermengde på 19 millioner. Siden åpningen i 1998 har veksten vært langt sterkere enn ventet.
Den utvidede terminalen som skal tas i bruk i 2017, har allerede fått konsesjon, men den siste utvidelsen til 35 millioner passasjerer er avhengig av å bli godkjent av regjeringen.
Ifølge OSL vil utvidelsen representere en videreutvikling av norsk byggeskikk, med utstrakt bruk av naturmaterialer og med enkle og nøkterne løsninger.
- Les:
På størrelse med to operahus
Det nye bygget med både avgangs- og ankomsthall blir på 52 000 m2 og vil ha et innsjekkingsområde med 34 nye skranker.
Selve piren blir liggende på nordsiden av dagens ankomst- og adgangshall og blir 63 000 m2. Målt i kvadratmeter tilsvarer utbyggingen mer enn to operahus.
Raser mot utbygging
Miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender er svært kritisk til utbyggingen.
– Dette er en svart dag for miljøet. Det ser ut til at myndighetene ser helt bort fra klimaforpliktelsene sine å kutte klimagassutslippene med 30 prosent innen 2020, sier leder Arild Hermstad.