Hopp til innhold

Gardermoen øker kapasiteten

Gardermoen øker kapasiteten til 28 millioner passasjerer i 2017 og til 35 millioner i løpet av 2020-tallet.

Det har konsernstyret i Avinor bestemt i dag.

Kapasiteten på Oslo Lufthavn Gardermoen er per i dag 19 millioner passasjerer. Første del av utvidelsen skal stå ferdig i 2017, og vil koste 12,5 milliarder kroner.

Les også:

Terminalen vil etter utvidelsen være vel så enkel, oversiktlig, effektiv og arkitektonisk attraktiv som den er i dag, skriver OSL.

Sterkere vekst enn ventet

Forplassen utenfor Terminalen

Slik er det meningen at det skal se ut utenfor den nye terminalen.

Foto: Team-T AS

Da OSL flyttet fra Fornebu til Gardermoen på 1990-tallet, ble det ikke tatt høyde for en årlig passasjermengde på 19 millioner. Siden åpningen i 1998 har veksten vært langt sterkere enn ventet.

Den utvidede terminalen som skal tas i bruk i 2017, har allerede fått konsesjon, men den siste utvidelsen til 35 millioner passasjerer er avhengig av å bli godkjent av regjeringen.

Ifølge OSL vil utvidelsen representere en videreutvikling av norsk byggeskikk, med utstrakt bruk av naturmaterialer og med enkle og nøkterne løsninger.

På størrelse med to operahus

Det nye bygget med både avgangs- og ankomsthall blir på 52 000 m2 og vil ha et innsjekkingsområde med 34 nye skranker.

Selve piren blir liggende på nordsiden av dagens ankomst- og adgangshall og blir 63 000 m2. Målt i kvadratmeter tilsvarer utbyggingen mer enn to operahus.

Raser mot utbygging

Miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender er svært kritisk til utbyggingen.

– Dette er en svart dag for miljøet. Det ser ut til at myndighetene ser helt bort fra klimaforpliktelsene sine å kutte klimagassutslippene med 30 prosent innen 2020, sier leder Arild Hermstad.

Gardermoen

Veksten siden åpningen av Gardermoen i 1998 har vært langt sterkere enn ventet.

Foto: Jan Gulliksen / NRK