Hopp til innhold

Fylte 10 tonn drivstoff for mye på flytanken

155 ferieklare passajerer måtte i dag vente litt ekstra på flyet som skulle frakte dem til Sardinia. Noen hadde nemlig fylt 10 tonn for mye med drifstoff på tanken.

Startour-fly
Foto: Stefan Sjögren / Stefan Sjögren/Startour

Kirsti Irgens Ertsås, Informasjonsrådgiver i Startour
Foto: Startour

Flyet som opprinnelig skulle gått fra Oslo Lufthavn klokken 06.45, ble litt over en halvtime forsinket onsdag morgen.

Kapteinen hadde nemlig bedt om 9,6 tonn med drivstoff på tanken før flygningen, men ved en feil ble den fylt opp med 19,6 tonn.

Med full tank valgte kapteinen å tømme tanken for de 10 ekstra tonnene fordi passasjerende ikke hadde gått ombord på flyet enda. Med all last kan flyet veie opptil 80 tonn.

– Det har vært en misforståelse. Det ble oppdaget før avgang, så da tømte kapteinen tanken igjen, men flyet kunnet lettet med full tank, sier Kirsti Irgens Ertsås, pressekontakt hos Startour.

Flyet tilhører Startours eget flyselskap, TUIfly Nordic, og var av den vanlige chatertur-typen, et boeing 737.

Ertsås vet ikke hvorfor kapteinen valgte å tømme flyet for det overflødige drivstoffet, men forteller at det er kapteinen som bestemmer hvor mye drivstoff som skal tankes utifra det lastede flyets vekt, vær, vind og avstanden til destinasjonen.

Vanligvis må kapteinen tømme tanken på grunn av praktiske begresninger ved for eksempel landing.

– Jeg kan ikke svare på hva som hadde skjedd hvis han hadde flydd med full tank, men generelt kan dette flyet fly med 20 tonn på tanken, sier Ertsås.

Selv om flyet ble noe forsinket på grunn av feilen, så skal det ikke påvirke resten av flytrafikken.