– Et skrekkscenario for oss er en avsporing i sentrumsområdet, nær fortau der mange fotgjengere ferdes, sier Cato Asperud, kommunikasjonssjef i Sporveien.
Sporveiens viktigste våpen mot glatte skinner er veisalt. Nå vil et enstemmig bystyre i Oslo at saltet snarest skal erstattes med mer miljøvennlige alternativer. Det gjør Sporveien bekymret.
Om vinteren pakkes snøen ned i skinnene, og blir til is. Da er trikken avhengig av varmepenser som renser skinnene. Men disse fungerer dårlig hvis det ikke er saltet på forhånd, og faren for trikkeavsporinger øker.
– Hvis snøen i skinnegangen blir til is kan det føre til at trikken sporer av. Vi hadde to tilfeller av det i fjor. Det var på steder der det er snuplass for trikken, og disse stedene blir ikke saltet, sier Asperud.
- Les også: Økt bruk av veisalt
- Les også: Vil bruke mindre veisalt
- Les også: Slik fjerner du salt fra skoene
– Må testes ut bedre
Selv om han er enig i bystyrets beslutning om å finne mer miljøvennlige alternativer, framholder han at man må være forsiktig med å forhaste seg.
– Vi er veldig åpne for å teste andre metoder som er mer miljøvennlige. Men da er det viktig at de testes ut i de rette klimatiskeforholdene som er sammenlignbare med en tøff vinter i Oslo. Så vidt jeg vet har ikke det blitt gjort, sier Asperud.
Det finnes flere alternativer til veisalt, men de er lite utprøvd, ifølge Asperud.
– Det er viktig å tenke på miljøet, men mer miljøvennlige løsninger forutsetter samtidig en sikker trikkedrift, sier han.
- Les også: Trikken sporet av
- Les også: Trikkeavsporing i Oslo
Vil lytte til innvendingene
Sist vinter brukte Oslo kommune 8 500 tonn salt for å fjerne is og snø fra veiene. Det er en økning på 40 prosent siden vinteren før, og skyldes værforholdene.
Miljøpartiet De Grønne har vært en pådriver for å få avviklet saltbruken i Oslo. Men bystyrerepresentant Harald Nissen mener det likevel er viktig å lytte til Sporveiens innvendinger.
– Hvis det er sånn at sporveien trenger lengre tid til å finne alternativer til salt, må man selfølgelig høre på det. Man kan ikke sette menneskeliv og materiell i fare fordi man ønsker en mer miljøvennlig ordning, sier Nissen.
Han mener Sporveien selv må være aktiv for å finne løsninger som er både trafikksikre og mer miljøvennlige.
– Sporveien må være en pådriver for å jobbe fram gode løsninger for å fjerne is i skinnene vinterstid, sier Nissen.