Hopp til innhold

Frykter avsporinger uten salt

Sporveien er kritisk til redusering av veisalt på steder der trikken ferdes. De frykter is i trikkeskinnene vil føre til flere trikkavsporinger.

Trikkeavsporing i Oslo sentrum.

Trikkeavsporing i Oslo sentrum.

Foto: Holm,Morten / NTB scanpix

– Et skrekkscenario for oss er en avsporing i sentrumsområdet, nær fortau der mange fotgjengere ferdes, sier Cato Asperud, kommunikasjonssjef i Sporveien.

Sporveiens viktigste våpen mot glatte skinner er veisalt. Nå vil et enstemmig bystyre i Oslo at saltet snarest skal erstattes med mer miljøvennlige alternativer. Det gjør Sporveien bekymret.

Om vinteren pakkes snøen ned i skinnene, og blir til is. Da er trikken avhengig av varmepenser som renser skinnene. Men disse fungerer dårlig hvis det ikke er saltet på forhånd, og faren for trikkeavsporinger øker.

– Hvis snøen i skinnegangen blir til is kan det føre til at trikken sporer av. Vi hadde to tilfeller av det i fjor. Det var på steder der det er snuplass for trikken, og disse stedene blir ikke saltet, sier Asperud.

Cato Asperud

Cato Asperud i Sporveien frykter flere trikkeavsporinger dersom veiene ikke blir saltet.

Foto: Vålberg Saugstad

– Må testes ut bedre

Selv om han er enig i bystyrets beslutning om å finne mer miljøvennlige alternativer, framholder han at man må være forsiktig med å forhaste seg.

– Vi er veldig åpne for å teste andre metoder som er mer miljøvennlige. Men da er det viktig at de testes ut i de rette klimatiskeforholdene som er sammenlignbare med en tøff vinter i Oslo. Så vidt jeg vet har ikke det blitt gjort, sier Asperud.

Det finnes flere alternativer til veisalt, men de er lite utprøvd, ifølge Asperud.

– Det er viktig å tenke på miljøet, men mer miljøvennlige løsninger forutsetter samtidig en sikker trikkedrift, sier han.

Vil lytte til innvendingene

Harald Nissen

Harald Nissen fra Miljøpartiet De Grønne mener man må lytte til Sporveien.

Foto: Kjell A.Olsen/Adresseavisen

Sist vinter brukte Oslo kommune 8 500 tonn salt for å fjerne is og snø fra veiene. Det er en økning på 40 prosent siden vinteren før, og skyldes værforholdene.

Miljøpartiet De Grønne har vært en pådriver for å få avviklet saltbruken i Oslo. Men bystyrerepresentant Harald Nissen mener det likevel er viktig å lytte til Sporveiens innvendinger.

– Hvis det er sånn at sporveien trenger lengre tid til å finne alternativer til salt, må man selfølgelig høre på det. Man kan ikke sette menneskeliv og materiell i fare fordi man ønsker en mer miljøvennlig ordning, sier Nissen.

Han mener Sporveien selv må være aktiv for å finne løsninger som er både trafikksikre og mer miljøvennlige.

– Sporveien må være en pådriver for å jobbe fram gode løsninger for å fjerne is i skinnene vinterstid, sier Nissen.

Trikkeavsporing i Oslo sentrum.

Trikkeavsporing i Oslo sentrum.

Foto: Holm,Morten / NTB scanpix