Hopp til innhold

Fornebubanen blir flere år forsinket

Byggingen av T-bane til Fornebu kan først starte om tre år, og være ferdig om åtte eller ni år. Det er 3-4 år senere enn den opprinnelige planen.

Full buss

FULL BUSS: Fornebu-pendlerne får det trangt i flere år til. Byggingen av ny T-bane fra Oslo ligger flere år på etterskudd.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

busspassasjer Bjørn Melhus

VENTER PÅ BANEN: Det må Bjørn Melhus gjøre i flere år til. Fornebubanen blir 3-4 år forsinket.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

Den kjedelige nyheten om at T-banen blir forsinket tas ikke nådig opp av stående og sittende morgenpendlere på den overfylte bussen til Fornebu. De drømmer jo om en rask T-bane med plass til mange passasjerer.

– Det var veldig lenge. Det er rart at det tar så lang tid, sier Bjørn Melhus, som jobber i Kværner.

Medpassasjer Per Gunnar Lyckander mener en ny bane vil gi en kraftig forbedring.

– Jeg tror det vil avlaste biltrafikken veldig. Det er jo konstant kø på Ring 3, fastslår Norwegian-ansatte Lyckander.

Ny plan: Åpning tidligst i 2024

Målet har vært at den 8,5 kilometer lange underjordiske banen mellom Majorstua og Fornebu skulle åpnes for passasjerer i 2021. Men i reguleringsplanen opererer Ruter nå med 2024 eller 2025 som åpningsdato. Planen er ferdig og Ruter har sendt den til Plan- og bygningsetaten i Oslo.

En grunn til at skjemaet sprekker er at reguleringsarbeid, forprosjekt og prosjektering ikke har skjedd parallelt, i påvente av opprettelsen av en byggherreorganisasjon.

Hanne Bertnes Norli

Hanne Bertnes Norli, utviklingsdirektør i Ruter.

Foto: Martin Parker / NRK

– Vi har hovedsakelig jobbet med reguleringsplanen til nå. Nå skal det opprettes en etat som tar for seg det videre arbeidet med gjennomføring av banen, sier utviklingsdirektør i Ruter, Hanne Bertnes Norli.

– Du sier at man ikke har jobbet parallelt som man burde, hvem sin feil er det?

– Jeg vil ikke si at det er noens feil, men man må jo ha noen som kan ta disse parallelle oppdragene. Ruter har hatt ansvaret for reguleringsplanarbeidet, og nå må man få på plass en etat som kan ta for seg det resterende arbeidet, sier Norli.

Majorstua: 6 milliarder kroner

Busspassasjer Linda Helgesen

SKANDALØST: – Banen er så etterlengtet at på en skala fra 1 til 10 så er den på 11. Det er jo en skandale at den blir forsinket, sier busspassasjer Linda Helgesen.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

Det har allerede vært spådd at Fornebubanen ville bli noe forsinket. Blant annet har Akershus fylkeskommune vært misfornøyd med den lange tiden det har tatt for Oslo å bestemme seg for byggherreorganiseringen.

På Oslosida av Bærumgrensa (i Bærum ble reguleringsplanen vedtatt i fjor) får Fornebubanen tre stasjoner: Vækerø, Skøyen og Majorstua. Ruter anbefaler bygging av ny underjordisk stasjon i to etasjer på Majorstua, også klargjort for ny sentrumstunnel.

Bare Majorstua-anlegget, det vil si stasjon og en kilometer med bane, vil koste nesten 6 milliarder kroner.

Når banen står ferdig vil turen fra Majorstua til Fornebu ta 12 minutter og kapasiteten blir over 6000 passasjerer i timen.