Hvis det blir dyrere å kjøre bil i rushen, ønsker kollektivselskapet Ruter å vurdere billettpriser som varierer ut fra når på døgnet folk reiser.
Eierne av kollektivselskapet Ruter, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, garanterer at en rushtidsavgift ikke vil bli innført.
– Dette kommer ikke på tale og forslaget kan bare legges i skuffen med en gang, sier byrådsleder Stian Berger Røsland (H) til NRK.
Hva syns du om billettprisene på kollektivtilbudet i Oslo-området? Diskuter nederst i artikkelen.
– Dette må være en spøk
Forslaget om rushtidsavgift på kollektivtrafikken i Oslo og Akershus har møtt massiv motstand også hos NRK.no sine lesere.
– Dette må være en 1. aprilspøk, skriver flere.
– Hele poenget mer rushtidsavgiften er jo at flere skal ta kollektivt, Ruter misforstår en avgift som skal gjøre at de tjener mer penger til å bli en avgift hvor de taper penger, skriver en annen.
- LES OGSÅ: Forbrukerrådet refser Ruter
- LES OGSÅ: Nå er det dyrere å reise kollektivt
Det er Ruters styre som mener at såkalt tidsdifferensierte kollektivtrafikkpriser bør vurderes som et ledd i en økning i billettprisene sett under ett. Begrunnelsen er at det vil skaffe mer penger til kollektivtrafikken og utnytte kapasiteten bedre utenom rushtrafikken.
Dette faller ikke i god jord hos byrådslederen.
– Dette er helt uaktuell politikk. Vi ønsker å beholde periodekort og en prisstruktur på kollektivtrafikken som oppmuntrer flest mulig til å reise kollektivt, sier Røsland.
Anette Solli er leder av samferdselsutvalget i Akershus fylkeskommune, som eier 40 prosent av Ruter. Hun syns heller ikke noe om forslaget om rushtidsavgift.
– Det er eierne som bestemmer, og dette vil vi ikke være med på, sier Solli til NRK.
Trenger mer penger
En av grunnene til at Ruter foreslår en rushtidsavgift er at de trenger mer penger, men Røsland vil ikke love en økning i bevilgninger.
– Vi har hatt en betydelig vekst i kollektivtrafikken de siste årene, og det kommer til å være behov for vekst i kollektivtrafikken også fremover. Dette er en utfordring både for Ruter og oss, men rushtidsavgift er ikke svaret.
- Les også: Kutter i kollektivtilbudet i Oslo
- Les også: Frykter at 37-bussen kan forsvinne
Fra slutten av april blir det færre avganger på flere linjer fordi Ruter må kutte 30 millioner i år. Det fører til et dårligere busstilbud for mange.
– Det vil alltid være slik at vi kan bruke mer penger på kollektivtrafkk, men vi må heller se på hvordan vi kan effektivisere kollektivtrafikken med de pengene vi har, sier Røsland.
Han får støtte av Solli i Akershus fylkeskommune.
– Vår største utfordring er en enorm befolkningsvekst. Både Oslo og Akershus har de siste årene gitt penger til veksten i kollektivtrafikken, nå må regjeringen komme på banen.
Også SVs Marianne Borgen reagerer på forslaget om rushtidsavgift, men sier hun har forståelse for det.
– Vi vil at antall biler i Oslo skal reduseres, og da må vi styrke kollektivtrafikken. Men forslaget er også et uttrykk for at Ruter trenger mer penger for å møte utfordringene knyttet til den store befolkningsveksten, sier Borgen.