Hopp til innhold

Fordømmer rushtidsavgift i Oslo

Forslaget om rushtidsavgift på kollektivtrafikken i Oslo-området møter massiv politisk motstand.

Kollektivtrafikk/Stian Berger Røsland

Byrådsleder Stian Berger Røsland sier det er helt uakutelt å innføre rushtidsavgigt på kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.

Foto: Jørgen Eide/Anette Holth Hansen / NRK

Hvis det blir dyrere å kjøre bil i rushen, ønsker kollektivselskapet Ruter å vurdere billettpriser som varierer ut fra når på døgnet folk reiser.

Eierne av kollektivselskapet Ruter, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, garanterer at en rushtidsavgift ikke vil bli innført.

– Dette kommer ikke på tale og forslaget kan bare legges i skuffen med en gang, sier byrådsleder Stian Berger Røsland (H) til NRK.

Hva syns du om billettprisene på kollektivtilbudet i Oslo-området? Diskuter nederst i artikkelen.

– Dette må være en spøk

Forslaget om rushtidsavgift på kollektivtrafikken i Oslo og Akershus har møtt massiv motstand også hos NRK.no sine lesere.

– Dette må være en 1. aprilspøk, skriver flere.

– Hele poenget mer rushtidsavgiften er jo at flere skal ta kollektivt, Ruter misforstår en avgift som skal gjøre at de tjener mer penger til å bli en avgift hvor de taper penger, skriver en annen.

Det er Ruters styre som mener at såkalt tidsdifferensierte kollektivtrafikkpriser bør vurderes som et ledd i en økning i billettprisene sett under ett. Begrunnelsen er at det vil skaffe mer penger til kollektivtrafikken og utnytte kapasiteten bedre utenom rushtrafikken.

Dette faller ikke i god jord hos byrådslederen.

Anette Solli

Anette Solli (H) syns heller ikke noe om forslaget om rushtidsavgift.

Foto: Høyre

– Dette er helt uaktuell politikk. Vi ønsker å beholde periodekort og en prisstruktur på kollektivtrafikken som oppmuntrer flest mulig til å reise kollektivt, sier Røsland.

Anette Solli er leder av samferdselsutvalget i Akershus fylkeskommune, som eier 40 prosent av Ruter. Hun syns heller ikke noe om forslaget om rushtidsavgift.

– Det er eierne som bestemmer, og dette vil vi ikke være med på, sier Solli til NRK.

Trenger mer penger

En av grunnene til at Ruter foreslår en rushtidsavgift er at de trenger mer penger, men Røsland vil ikke love en økning i bevilgninger.

– Vi har hatt en betydelig vekst i kollektivtrafikken de siste årene, og det kommer til å være behov for vekst i kollektivtrafikken også fremover. Dette er en utfordring både for Ruter og oss, men rushtidsavgift er ikke svaret.

Fra slutten av april blir det færre avganger på flere linjer fordi Ruter må kutte 30 millioner i år. Det fører til et dårligere busstilbud for mange.

– Det vil alltid være slik at vi kan bruke mer penger på kollektivtrafkk, men vi må heller se på hvordan vi kan effektivisere kollektivtrafikken med de pengene vi har, sier Røsland.

Han får støtte av Solli i Akershus fylkeskommune.

Marianne Borgen

Leder for Samferdsel- og miljøkomiteen i Oslo, Marianne Borgen.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

– Vår største utfordring er en enorm befolkningsvekst. Både Oslo og Akershus har de siste årene gitt penger til veksten i kollektivtrafikken, nå må regjeringen komme på banen.

Også SVs Marianne Borgen reagerer på forslaget om rushtidsavgift, men sier hun har forståelse for det.

– Vi vil at antall biler i Oslo skal reduseres, og da må vi styrke kollektivtrafikken. Men forslaget er også et uttrykk for at Ruter trenger mer penger for å møte utfordringene knyttet til den store befolkningsveksten, sier Borgen.