Hopp til innhold

Follobanen blir dyrere enn planlagt

Den nye Follobanen vil koste vesentlig mer enn de 11,6 milliarder kronene som politikerne har satt av, viser en ny konsekvensutredning.

Lokk til Middelalderparken, Follobanen

Jernbaneverket forslår å legge lokk over sporområdene i Middelalderparken.

Foto: Via Nova/ Aas-Jacobsen/ Jernbaneverket

Jernbaneverket vil at den nye Follobanen skal ligge under lokk og i tunneler ved Oslo S. I tillegg ønsker de at det tilrettelegges for høyhastighetstog.

Se animasjon: Nytt spor Oslo-Ski

– Det vil koste vesentlig mer å bygge ut, enn de 11,6 milliardene politikerne har satt av i Nasjonal Transportplan, men det skal vi redegjøre for når detaljene er klare, sier Terje Vegem, arealplanleder i Jernbaneverket.

– Ny mulighet for byutvikling

For det er ingen tvil om at det koster å bygge moderne og miljøvennlig jernbane mellom Oslo og Ski.

I den nye konsekvensutredningen foreslår Jernbaneverket nemlig flere tunneler inn i Ekebergåsen. I tillegg vil de at Follobanen legges under lokk gjennom kulturminnestrekningen i middelalderbyen i Oslo.

– Vi foreslår å bygge lokk over sporområdene i Middelalderparken slik at det blir en god forbindelse mellom Gamlebyen, Middelalderparken og fjorden. Dette gir en helt ny mulighet for byutvikling, mener Vegem.

Artikkelen fortsetter under illustrasjonen

Follobanen

Dette kartet viser planen for Ekebergåsen.

Foto: Via Nova/ Aas-Jacobsen/ Jernbaneverket

Dyre tilpasninger

Jernbaneverket ønsker at den nye strekning skal kunne ta høyhastighets tog, som kjører opp mot 250-300 km/t.

– Vi må tilrettelegge for høyhastighet med tanke på hva som kommer i fremtiden, og da må det gjøres tilpasninger som kan koste opp mot en milliard, sier Vegem.

Den nye Follobanen skal gå under bakken, gjennom Oppegård kommune og helt fram til Ski, hvor den kommer opp i dagen. Banen regnes som første etappe på høyhastighetsbane til Europa.

Jernbaneverkets omfattende konsekvensutredning for det nye dobbeltsporet Follobanen skal nå ut på høring.

Ferdigstilles i 2018

Nye Follobanen skal betjene hver 8. pendler inn til Oslo, men de første passasjerene kan neppe reise før i 2018.

– Med optimal framdrift vil det trolig ta opptil seks år, og vi satser på at hele Follobanen er i drift i 2018, avslutter Vegem.

Byggestart blir trolig i 2013.