Hopp til innhold

Folk om skinnebrudd: – Er vi ikke i Norge da?

Tre skinnebrudd på toget bare mellom Ski og Kolbotn. Togstansen onsdag ergret mange.

Skinnebrudd

Peter Almgren er sveiser og måtte ut og jobbe i kulda onsdag. Tre skinnebrudd var det mellom Ski og Kolbotn.

Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

Stål som krymper i kulda fikk skylda da Østfoldbanen var stengt flere timer onsdag.

Og at det er nettopp kulda som får skylda for at det gikk galt på Østfoldbanen er nesten ikke til å tro, ifølge folk i sosiale medier:

Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold
Skinnebrudd

Her er bruddet som gjorde at NSB ba folk om å velge hjemmekontor hvis de hadde mulighet.

Foto: Kjetil Flekkøy / NRK

«Ha HA Ha ... Er vi ikke i Norge da ??? Kan fort bli 20-35 grader her i vinter ...hva da ??? Nisselua !!» skriver en leser på Østlandssendingens Facebookside.

«Kulden!!!!????....I Norge!! Den er for tynn!» skriver en annen.

Var alt bedre før?

Nå for tiden kjører tog i Norge på helsveiste skinner.

– At de er helsveiste betyr at vi har sveist sammen skinnene til kontinuerlige, lange skinnestrenger, sier Frode Teigen, sjefingeniør i Jernbaneverket.

Og hvorfor gikk man bort fra den gamle måten å skjøte skinnene på? De gamle skjøte-skinnene krevde mye vedlikehold.

– På den tida hadde vi fem til ti ganger flere skinnebrudd enn i dag. Når hjulet passerer en sånn skjøt genererer det veldig store krefter som gjør at det blir en nedbrytning av alle sporkomponentene.

Når de nye skinnene får brudd er det fordi den er svekket av sprekker som har vokst, og så blir den utsatt for en ekstra kuldebelastning.

– Nå som det er kaldt og skinna trekker seg sammen så oppstår det veldig store strekk-krefter som kommer i tillegg til kreftene fra trafikkbelastningen, sier Frode teigen.

Sveiser Peter Almgren reparerer togskinner etter et skinnebrudd på Østfoldbanen mellom Ski og Kolbotn.