Det koster Ruter rundt 100 millioner kroner årlig. Av de rundt 300 millioner passasjerene som Ruter kommer til å frakte i år, vil omtrent 12 millioner ikke betale for seg. Dette går fram av tall for første kvartal. Mens 3,5 prosent av passasjerene snek i fjor har andelen økt til 4,1 prosent i år, skriver Dagsavisen.
Bøter og administrasjonsgebyr veier ikke opp for snikeutgiftene.
– Vi får inn igjen omtrent 33 millioner kroner i gebyrer, og estimert årlig tap på sniking er dermed 67 millioner kroner, sier pressetalsperson i Ruter, Sofie Bruun.
I tillegg kommer utgiftene for å få tak i snikerne. Flere titall millioner kroner blir brukt til billettkontroller. Bare busskontrollene koster Ruter rundt 36 millioner årlig.
– 100 millioner er nok til å drifte 20 busser eller kjøpe to nye trikker eller et nytt vognsett på T-banen, sier Bruun.
Av en omsetning på over 5,3 milliarder kroner i fjor, fikk Ruter et overskudd på kun 1,4 millioner.