Hopp til innhold

Festivalsommer kan skade hørselen

Livet med dundrende livemusikk, gjørme og pils i plastkrus står for tur når årets festivalsommer braker løs. Men pass på så det ikke braker for høyt for lenge.

Fire urørtartister kan bli tatt imot på denne måten under Øyafestivalen i august

FESTIVAL: Øresus, pip og propper i ørene er vanlige reaksjoner etter man har vært på festival eller konsert. I lengden kan dette gi hørselsskader.

Foto: Heiko Junge / Scanpix

– Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd at når stillheten senker seg etter en konsert, så kjenner jeg at det suser veldig i ørene, sier Ruben Gran, programleder i «RUBEN» på P3. Han har vært på utallige konserter og festivaler, og suset i ørene har heldigvis gitt seg etter noen dager.

Ruben Gran

– Jeg vet om mange som har øresus eller lignende hele tiden, som mest sannsynlig er skadet for alltid, sier Ruben Gran i P3.

Foto: Kim Erlandsen

Men for noen år siden var han på konsert med det norske hardcorebandet JR Ewing på klubben So What! i Oslo. Ruben Gran sto helt fremst rett ved høyttaleren. Det skulle han ikke ha gjort.

Bandet startet veldig høyt og plutselig, mens Gran sto med venstre øre vendt mot høyttaleren.

– I ettertid har jeg opplevd å få et ubehag i det samme øret igjen på konsert. Det kjennes ut som jeg har et slags rør langt inni øret som klør, rister og rasler. Med en gang man kjenner at noe ikke er som det skal i øret, så føler man seg veldig sårbar.

En solid trøkk

Tron Vedul Tronstad

– Det er stort sett bare de mest hardcore gamlerockerne fra 70-tallet som fortsatt vil ha 120 desibel foran scenen, sier Tron Vedul Tronstad.

Foto: SINTEF

– Jeg mener det burde innføres strengere restriksjoner på lydnivået på festivaler i Norge. Vi vet at lydnivået man utsettes for er skadelig i lengden, det er det ingen tvil om. Det er derfor man får midlertidige skader som dotter i ørene. Det er et tegn fra kroppen på at lyden er for høy og den prøver å beskytte seg selv, sier akustiker Tron Vedul Tronstad i SINTEF.

Tronstad gjorde hørselsmålinger på festivaldeltagere før og etter konserter på Øyafestivalen og Hovefestivalen i fjor sommer.

– Vi fant ut av hørselen fikk seg en solid trøkk, men at den stort sett klarer å hente seg inn igjen til dagen etterpå.

I fjor ble Øyafestivalen flyttet til Tøyen, og måtte derfor redusere lydnivået av hensyn til naboer. Det ga utslag i Tronstads forskning.

– Volumet på Hovefestivalen var dobbelt så høyt som på Øyafestivalen. Når lyden er så høy, har publikum blitt utsatt for en unødvendig risiko, mener Tronstad.

Fra konserten med Muse på Hovedscenen under første dag av årets Hovefestiva

HOVEFESTIVAL: Bildet er tatt fra konsert med Muse på Hovedscenen i 2010. Festivalen er nå nedlagt.

Foto: Schrøder, Tor Erik / NTB scanpix

Ødelegger flimmerhårene

Ulf Winther

– Festivalpublikummet ikke alltid er like oppmerksom på risikoen med den høye lyden, sier Ulf Winther.

Foto: Privat

– Hørselsskader er noe som utvikles over tid. Dermed kan uvettig høring av veldig høy musikk bli til en alvorlig hørselsskade etter hvert, sier generalsekretær i Norsk forening mot støy Ulf Winther.

Han forteller at de stadig får henvendelser fra personer som har faresignaler eller skade på hørselen etter de har vært på konsert eller festival.

– Vi har bilder av ørene til folk som har vært på rockekonsert, og der ligger flimmerhårene deformert og nede. De skal egentlig stå å svaie som siv i vinden, sier Winther.