Slik lød første Twitter-melding fra operasjonssentralen i går. Det er ikke uvanlig at politiet ber publikum om hjelp på Twitter når de leter etter savnede personer.
En av mange som snappet opp akkurat denne meldingen, var Lars Magne Hovtun. Han og kjæresten var akkurat ferdige på jobb, klare for ferie, og skulle sykle hjem.
– Siden vi skulle oppover Maridalsveien bestemte vi oss for å holde øynene oppe, uten å ha noen særlige forventninger om å finne noe, sier Hovtun.
Men etter et par minutters sykling skimtet han noe i en sidegate: En jente med rød hjelm med hvite prikker på en sparkesykkel! Det må være henne, tenkte Hovtun og bråsnudde.
- Les også:
Pustet lettet ut
De fulgte rolig etter jenta for å ikke skremme henne, mens Lars Magne Hovtun ringte til politiet og oppdaterte dem om jentas posisjon.
– De ble utrolig lettet da jeg sa vi hadde kontroll på henne.
Ved Cuba-parken på Grünerløkka kom en politimotorsykkel kjørende mot den lille jenta. Politimannen stanset, satte seg på huk, og tok av seg hjelmen.
Endelig var jenta i trygge hender.
– Dette er et utrolig sterkt bevis på at nødetatenes bruk av Twitter ikke bare handler om åpenhet og omdømmebygging, men at det faktisk er et operativt verktøy. All ære til oslopolitiet, som har skjønt at de kan skaffe seg hundretusenvis av ekstra øyne med bare et par tastetrykk, sier Hovtun.
Sosiale medier blir viktigere
Runar Skarnes, fungerende leder ved operasjonssentralen i Oslo politidistrikt, sier at Twitter har blitt et kjempenyttig verktøy for politiet i slike saker.
I går var det veldig mange som engasjerte seg for å finne den lille jenta.
– Vi har benyttet Twitter i snart fire år, og vi får stadig flere eksempler på at det er en effektiv kommunikasjonskanal for oss. Der får vi korte linjer mot publikum ute på gata. Blant annet i går førte dette til at vi fant et lite barn.
Spesielt når politiet legger ut meldinger om at det er barn som er savnet får de ekstra god respons.
– Da bidrar folk veldig og legger andre gjøremål til side. Det viser at det er mye hjerterom der ute, sier Skarnes.
Ring politiet med tips
Han oppfordrer alle til å følge sine lokale politikontor på Twitter. Men har du informasjon som kan være nyttig for politiet, er det best om du ringer.
– Nå vi legger ut Twitter-meldinger så har ikke vi kapasitet til å se på meldingene folk sender tilbake til oss. Så derfor oppfordrer vi folk til å ta kontakt med oss på 02800. Slik kan vi kommunisere best, sier Skarnes.