Oslo bystyre har vedtatt å innføre kjøreforbud for dieselbiler på dager med akutt luftforurensning, men har bare hjemmel til å forby biler å kjøre på det kommunale veinettet.
Men fordi biler forurenser også når de kjører på riksvei, og fordi mange bilister ikke vet forskjellen på riksvei og kommunal vei, har Oslo kommune bedt staten om å innføre dieselforbud også på riksveiene.
Nå foreligger svaret, og der varsler Statens vegvesen at de innfører kjøreforbud på deler av Ring 1 når Oslo-lufta er på sitt verste på kalde vinterdager.
– Det er viktig for oss å ta hensyn til folk med astma og andre problemer. Vi må ta vårt ansvar for dårlig luftkvalitet i Oslo, sier Kaisa Froyn, som leder trafikkseksjonen i Statens vegvesens Oslo-avdeling.
Ikke hele Ring 1
Men forbudet gjelder ikke den østlige delen av Ring 1. Det skal fortsatt være mulig å kjøre fra E6 og E18 på Sørenga, over Nordenga bru og fram til rundkjøringen ved Oslo bussterminal. Bussterminalen er et av de viktige trafikknutepunktene som Statens vegvesen har et ansvar for å sikre «fritt leide» til.
– Det må fortsatt være mulig å komme seg til bussterminalen, til Oslo S og til ferjeleiene på Vippetangen og Hjortnes, sier Kaisa Froyn.
Det er heller ikke aktuelt å utvide dieselforbudet til andre deler av riksveinettet, så som E6, E18, Ring 3, Rv.4 og Østre Aker vei.
– Statens vegvesen har også et ansvar for gjennomgangstrafikken i Oslo, og det kommer vi til å opprettholde som i dag, sier Kaisa Froyn.
- Les også: Frykter dieselforbud på kommunale veier vil ha negativ effekt
- Les også: Det blir dieselforbud på kommunale veier i vinter
Også politiet er forvirret
Dermed bidrar ikke Vegvesenets beslutning til å gjøre forvirringen mindre med hensyn til hvor det er lov å kjøre og hvor dieselsjåførene risikerer 1 500 kroner i bot.
Det at mange ikke vet forskjell på riksvei og kommunal vei er en av grunnene til at Oslo politidistrikt har gitt klar beskjed om at de ikke har tenkt å bruke ekstra tid og krefter på å håndheve dieselforbudet.
– Det er et konglomerat av statlige og kommunale veier. Det er uklart også for politiet hva som er hva. Det varier veldig også på samme veistrekning, sier visepolitimester Roger Andresen.
– Alle er enige om at vi skal prøve sammen å få en bedre luft i Oslo, men det har nok gått litt fort i svingene her. Vi har sagt at vi ikke vil bruke ekstra mannskaper på å håndheve dette, sier Andresen.
Neppe i vinter
Det blir neppe aktuelt med dieselforbud denne vinteren. Ifølge Meteorologisk institutt er det lite sannsynlig med lange, sammenhengende såkalte inversjonsperioder med kald, stillestående luft i Oslo-gryta.