Forrige uke ble oversikten over viktige samferdselsprosjekter lagt frem. I «Nasjonal transportplan 2018-2029» har de store, offentlige transportetatene ramset opp hvilke prosjekter det bør satses på i tiden fremover. Nå er det opp til politikerne å prioritere. Beslutningene skal tas i Stortinget våren 2017.
- BAKGRUNN: Nye tog knuser E18 i samfunnsnytte
Men hvor lønnsomme er nye broer, veier og togtilbud for samfunnet? Ekspertene har beregnet «netto nytte», som viser hva samfunnet får igjen målt i kroner når kostnadene ved å gjennomføre prosjektet er trukket fra nytten. Hvis netto nytte er negativ, er prosjektet ikke lønnsomt for samfunnet.
Ofotbanen kommer best ut. Den gir pluss to kroner i netto samfunnsnytte pr. budsjettkrone. Engenes Fiskerihavn i Troms gir derimot 1,20 kroner i minus for hver budsjettkrone som brukes på prosjektet.
Her er noen eksempler:
Ofotbanen i Nordland: I samarbeid med svenske myndigheter planlegges dobbeltspor på banen mellom Narvik og Ofotbanen for å øke kapasiteten for malmtransporten. Samfunnsnytte: +2,09 kroner
E6 Kvænangsfjellet i Troms: Bygging av tunnel og heving av veglinja for å sikre bedre fremkommelighet og regularitet på vinteren. Samfunnsnytte: -0,96 kroner
E8 Sørbotn-Laukslett i Troms: Bygging av ny tofeltsvei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt i ny trasé på østsiden av Ramfjorden. Samfunnsnytte: -1,10 kroner
E39 Smiene-Harestad i Rogaland: Inngår i planene for en ny bypakke for Nord-Jæren, vil gi sammenhengende standard mellom E39 Eiganestunnelen og E39 Rogfast. Samfunnsnytte: - 0,81 kroner
Jærbanen i Rogaland: Bygging av et vendespor på Ganddal, slik at det kan gis et togtilbud med 15 minutters frekvens i lokaltogtrafikken. Samfunnsnytte: + 0,38 kroner
Riksvei 22 bro over Glomma i Akershus: Bedre fremkommeligheten for alle trafikantgrupper langs riksvei 22 over Glomma. Samfunnsnytte: + 0,17 kroner
Hagantunnelen i Akershus: Bygging av nytt løp i Hagantunnelen i Nittedal. Samfunnsnytte: - 0,44 kroner
E18 Slependen-Drengsrud i Akershus: Strekningen er en del av E18 Vestkorridoren med 50.000 - 80.000 kjøretøypasseringer pr. døgn. Veien er til tider sterkt overbelastet i morgen- og ettermiddagsrushet. Prosjektet vil gi et mer robust transportsystem med økt samfunnssikerhet, heter det i «Nasjonal transportplan». Samfunnsnytte: - 0,43 kroner
Ny rutemodell for togtrafikken på Østlandet (R2027): Prosjektet omfatter flere korridorer og foreslås innført etter at utbyggingen av dobbeltspor på Follobanen og deler av Intercity-området er ferdig. Ny rutemodell vil gi en økning i den totale kapasiteten på jernbanenettet i Oslo-området. Samfunnsnytte: +0,81