Tidligere i år leverte Ruter og Bymiljøetaten en rapport der de foreslo 100 tiltak for en mer effektiv kollektivtrafikk i Oslo. Nå har byrådet bestemt seg for å gjennomføre av dem 17 for å bedre fremkommeligheten for buss og trikk.
Ett av disse tiltakene er å redusere antallet parkerte biler i trikketraséer, og dette tiltaket kan potensielt øke punktligheten til trikken en god del. Bare hittil i 2013 har trikken stått fast 1 døgn, 4 timer og 34 minutter.
Trikken sto et «dagsverk» bare i Prof. Dahls gate
Professor Dahls gate har vært versting-gata når det gjelder å tape punktlighets-minutter. Siden nyttår har trikken stått fast 429 minutter akkurat her. Sagt på en annen måte: 7 timer og 9 minutter, nesten et helt dagsverk.
Etter Professor Dahls gate er det Drammensveien, Riddervolds gate, Thereses gate, Thv. Meyers gate og Vogts gate som har tidstap over 100 minutter hittil i år.
– Det tar den tiden det tar
Så hvor raskt skal endringen skje? Ola Elvestuen sier at det er politiet som må godkjenne skiltendringer.
– Det er det arbeidet som konkret må skje nå utover. Det tar den tiden det tar. Det vi tar sikte på er at det kan gjøres i løpet av høsten, sier Ola Elvestuen, samferdselsbyråd i Oslo.
– Kan politiet si nei til å endre skiltene?
– Det ville forundre meg.
Forandringer som skal gjøre fremkommeligheten bedre for trikken, vil gjøre parkeringsmuligheter for bilistene dårligere.
– Det er helt klart en prioitering av buss, trikk og fotgjengere, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen.
Artikkelen fortsetter under videoen
Også dårlig brøyting førte til trikkestans
Januar 2013 var kaldere enn Oslo-januarer pleier være. Snø som ikke ble brøytet bort frøs til is, med den følgen at biler som skulle parkere ikke kom tett nok inntil fortauskanten, slik du kan se på bildet under.
I tabellen ser du hva som førte til stans i januar, og i hvilke gater det skjedde. Også kollisjoner førte til at trikken ble forsinket. Men gjennomsnittet for en trikkestans var 9 minutter og 30 sekunder.