Det er togsentusiastene som driver veterantoget «Tertitten» som skal restaurere det gamle damplokomotivet.
– Det her har vi sett fram til ei stund. Det er vel tre år siden vi begynte å snakke om å få lokomotivet hit, sier Eirik Kristoffersen, kulturhistoriker og driftsbestyrer på Urskog-Hølandsbanen «Tertitten».
Damplokomotivet har fraktet kull på verdens nordligste jernbane.
Ut på lang reise
Lokomotivet kom til Ny-Ålesund i 1917, og var i drift fram til 1950-årene. I 1982 ble det pusset opp og har vært en viktig turistattraksjon, men siden da har ingenting blitt gjort.
I januar satte lokmotivet ut på det som antagelig er den lengste reisen det har gjennomført. Først med båt fra Ny-Ålesund til Tromsø. Deretter på trailer gjennom Sverige til Sørumsand i Akershus.
- Les også: Skal redde historisk lokomotiv som forfaller på Svalbard
- Les også: Lokomotivet i ferd med å sprenges i stykker av rust
Ekspertene i Sørumsand
At det ble Sørumsand er ingen tilfeldighet. I miljøet rundt Urskog-Hølandsbanen, eller «Tertitten» som det kalles på folkemunne, befinner det seg unik kompetanse.
– Det er en stor anerkjennelse av ekspertisen vår at toget kommer hit. Det er ei ordentlig fjær i hatten, sier Eirik Kristoffersen.
Det er estimert at arbeidet vil ta rundt 300 timer og koste opp mot 500 000 kroner.
– Lokomotivet skal bli flott. Det skal det absolutt bli. Målet er jo ikke å få det så nytt som mulig. Historia skal jo vises i det. Vi har litt arbeid foran oss.