Hopp til innhold

City Taxi er historie

Etter åtte års drift er det nå slutt for City Taxi etter nok en konkurs.

City Taxi Oslo

Etter åtte år med skattekrav, uoppgjorte regninger og rettsaker er City Taxi grunnlegger Wilhelm Clausen konkurs.

Foto: Ida Jørgensen / NRK

Selve drosjesentralen, City Taxi, var bankerott for to måneder siden. Nå er også grunlegger og eier, Wilhelm Clausen, personlig konkurs.

Årsaken til denne siste konkursen er at Clausens skylder lønn og feriepenger til en av sine egne sjåfører.

Clausens 20 egne drosjer må selges for å dekke millionkrav i konkursen.

Ufullstendig regnskap

Konkursen er siste stopp i en lang rekke konflikter knyttet til den åtte år gamle drosjesentralen. Rettssaker, uoppgjorte regninger, konkurser og skattekrav har fulgt bedriften siden grunnleggelsen i 2005.

Advokat og bobestyrer i City Taxi, Thomas Steen Brandi, har avdekket flere mangler ved driften.

– Regnskapet har store mangler ved seg. Det er ikke ajourført og mest sansynlig mangler vi dokumentasjon, sier han.

Han utelukker ikke at Clausen har vært involvert i straffbare forhold.

– Vi har identifisert mulige straffbare forhold, men det må vi se nærmere på i den videre bobehandlingen. Det kan vi ikke konkludere med her og nå, legger han til.

Selskapet som nå er konkurs haddde på det meste 150 biler.

NRK har kontaktet Clausen, men han ønsker ikke å kommentere saken.

Milliongjeld

Konkursen i januar skyldtes blant annet krav fra drosjeeiere som ikke hadde fått oppgjør fra sentralen for kunder som betalte for turen med kredittkort. Tilsammen har Clausen flere millioner i gjeld fra en rekke kreditorer.

– Cirka 100 kreditorer har meldt krav på tilsammen 25 millioner kroner og vi kan ikke utelukke at det kommer flere som melder krav i boet, forteller advokat Brandi.

I følge Brandi er det lite som tyder på at Clausen vil kunne betale det han skylder.

– Vi har avdekket relativt beskjedne verdier i boet, så lite tyder på at det vil bli noen betydelige utbetalinger til kreditorene, sier han.