Kvinnen som kjørte bussen er siktet for overtredelse av veitrafikklovens paragraf tre, for ikke å ha vært tilstrekkelig aktpågivende og varsom i trafikken, skriver VG.
Sjåføren er ikke mistenkt for å ha vært påvirket av rusmidler, men den endelige analysen av blodprøven er ennå ikke klar. Politiet mener imidlertid å vite hvordan ulykken skjedde.
– Tråkket på gassen
– Vi mener det er sannsynlig at hun har tråkket på gass i stedet for brems. Det er grunnlaget for siktelsen, sier politiadvokat Jeanette Westlund Hegna i Oslo politidistrikt.
Det var 15. desember at en mann mistet livet etter å ha blitt påkjørt av en buss ved Carl Berners plass i Oslo. Bussen hadde kommet ut av kontroll, raste ned en skrent og endte opp i et juletreutsalg.
Ulykken skjedde på Rosenhoff, i krysset Trondheimsveien–Rosenhoffgata. Stedet har flere kjørefelt, og både trikkelinjer og busslinjer.
– På det nåværende tidspunkt i saken gjenstår det fortsatt etterforskingsskritt som politiet vil ta fatt på rett over nyåret, sier politiadvokaten.
- Les også: Sjåførkollegaene om ulykken
- Les også: EU-godkjent to dager før ulykken
Politiet venter på resultater
Til NRK sier politiet at venter på svar fra blodprøver, og at resultatene av de tekniske undersøkelsene av bussen ennå ikke er klar. De venter også på resultatene fra bussulykken på Rommen i Oslo.
Der døde to personer døde og flere ble skadd da en buss kjørte av veien like etter midnatt den 15. desember, altså natt til søndag før ulykken på Carl Berner.
- Les også: Kollegaer i sorg
- Les også: Ingen brukte sikkerhetsbelte
På et statusmøte to dager etter ulykken ble det klart at Statens havarikommisjon hadde bestemt seg for å granske busslykken som skjedde ved Rommen.
– Har det svært tungt
Kort tid før dødsulykken på Carl Berner skal bussen ha kollidert med en personbil på Rosenhoff nord for Carl Berners plass.
Politiet har begjært kvinnens førerkort beslaglagt og førerretten tilbakekalt. Politiet ønsker ikke å si hva kvinnen har forklart i avhør.
- Les også: Bussjåføren avhørt
- Les også: Undersøker fem overvåkingsvideoer
Hun skal ha hatt det svært tungt som følge av ulykken. Sjåførens forsvarer Gisle Didriksen ønsker ikke å kommentere saken.
Politiet har fortsatt ikke sikker identitet på mannen som døde, men han er av utenlandsk opprinnelse og trolig i 30-årene. Kripos bistår i arbeidet med å få klarlagt identiteten.
Saken fortsetter under bildet.
– Folk skrek
Anette Sandvær (26) fra Oslo ble øyenvitne til bussulykken. Hun satt på en buss i motsatt retning, og så ulykkesbussen skli rett inn i folkemengden.
– Bussen min sto stille, på vei opp Trondheimsveien, da jeg plutselig så en annen buss komme over veien i stor fart og rett inn i en folkemengde, sier Sandvær til NRK.
Noen av dem som ble kjørt ned, hadde trolig nettopp gått av hennes buss.
– De som satt ved siden av meg i bussen, skrek opp, og mange begynte å grine. Jeg ble redd selv, forteller hun.
Vitner: – Slik skjedde ulykken
Flere øyenvitner som NRK har snakket med, beskriver hendelsesforløpet av ulykken på på Carl Berner slik:
1. 31-bussen kolliderer med en personbil i øvre del av krysset Trondheimsveien–Rosenhoffgata. Bussen blir stående på skrå, slik at den sperrer for trikk og øvrig trafikk.
2. Sjåføren i bussen slipper av passasjerene, går ut og påbegynner skriving av skademelding sammen med sjåføren i personbilen. Køene vokser i området.
3. Bussjåføren går inn igjen i bussen, trolig for å flytte den.
4. Bussen begynner å bevege seg ut i krysset, der den kolliderer med en annen bil, en mørk SUV. Denne bilen blir slengt til siden. Ifølge et øyenvitne NRK har vært i kontakt med, virket familien på to voksne og flere barn uskadd.
5. Bussen fortsetter i stor fart over krysset, nedover Trondheimsveien. På sin ferd krysser den flere kjørefelt og trikkeskinner, til den er på den andre siden og nærmer seg fortauet. Der treffer den en lyktestolpe som meies ned. Bussen gjør et kast mot fortauskanten, og treffer et tre og flere mennesker som står på fortauet. Menneskemengden er trolig i hovedsak passasjerer som nylig er sluppet ut av en annen buss som ikke har kommet videre på grunn av den første ulykken.
6. Bussen fortsetter over fortauet, gjennom et område med juletrær, og videre nedover en parkeringsplass.
7. Bussen krasjer i en rad med parkerte biler, og blir stående i ro med smadret frontrute. Avstanden opp til det første ulykkesstedet er rundt 100 meter.