– Vi ser at i 2030, når alle bommene er oppe på E18, så vil trafikken være lavere og enkelte steder betydelig lavere enn det den er i dag, sier seniorrådgiver i Statens vegvesen, Jon-Terje Bekken.
Med den nye E18 gjennom Asker og Bærum, som vil koste 40 milliarder kroner, følger også dyrere bompenger.
Nå tror vegvesenet at det vil skremme vekk bilistene.
- LES OGSÅ: Høye bompriser kan hindre ny E18
Andre alternativer
På den nye seksfeltsveien vil tur-retur fra Oslo til Asker koste 118 kroner.
Bekken tror de som daglig kjører på dagens E18 vil finne andre alternativer når den nye veien er på plass.
– Folk vil tilpasse seg. Noen vil reise kollektivt, noen vil la være å reise i periodene når det er betaling og noen vil forsøke å finne omveier utenom bomstasjonene.
- LES OGSÅ: Bompengesjokk på E18
Frykter omkjøringer
Det er det sistnevnte alternativet som Bekken tror kan bli et stort lokalt problem i Asker og Bærum.
– Vi frykter at de mange omkjøringsmulighetene vil bli brukt til å komme seg forbi bommene. Vi må snakke med lokale myndigheter for å finne ut hvordan vil skal håndtere dette, sier Bekken.
På den andre siden kan de høye bomsatser gjøre at de som tar seg råd til å kjøre den nye motorveien får god plass å boltre seg på.
– Så lenge de opprettholder betalingen og prisene på veien vil man få en avvisning av trafikk, og det vil i seg selv bidra til betydelig bedre fremkommelighet, forklarer Bekken i Statens vegvesen.
- LES OGSÅ: Slik blir nye E18 gjennom Bærum