Hopp til innhold

AUF krever vei-byggestopp i Oslo

AUF i Oslo og Akershus vil at åtte av ti kroner fra bomringen skal bli brukt på kollektivtrafikk. I Oslo vil ungdomspartiet ha full stopp i veiutbygging.

Runa Kristine Fiske, Didrik Beck

VIL SATSE PÅ KOLLEKTIV: AUF-lederne Runa Kristine Fiske og Didrik Beck vil bruke 80 prosent av bompengene på kollektivtrafikk.

Foto: Olav Juven / NRK

– Vi ønsker at alle veiprosjekter skal skrinlegges og at pengene skal brukes på kollektiv, gang og sykkel, forklarer Didrik Beck, som er AUF-leder i Oslo.

Sammen med sin kollega i Akershus, Runa Kristine Fiske, krever Beck en grunnleggende reforhandling av Oslopakke 3, som er planen for veiutbygging, drift og utbygging av kollektivtrafikk i Oslo og Akershus.

Totalkostnaden for pakka er på 108 milliarder kroner, og det er tenkt at store deler av den skal finansieres med bompenger.

Stortinget har bestemt at minst 60 prosent av pengene skal gå til kollektiv, og i handlingsprogrammet for 2015–2018 legger Oslo bystyre og Akershus fylkesting opp til en kollektivandel på 63 prosent.

– Vi ønsker at 80 prosent av bompengeinntektene skal gå til kollektiv, gang og sykkel. Mer konkret så er det viktigste prosjektet for AUF i Oslo en ny t-banetunnel gjennom sentrum i Oslo, sier Didrik Beck.

– Blir en tøff kamp

NRK møter de to unge Arbeiderparti-politikerne på Jernbanetorget, selve navet for kollektivtrafikken i de to fylkene, enten det handler om buss, trikk, tog eller T-bane.

AUF-lederen i Akershus trekker fram behovet for Fornebubanen og Ahusbanen, men hun er særlig opptatt av det kollektive framkomstmidlet som flest akershusboere er avhengige av.

– Vi vil ha flere busser overalt og mating til togstasjoner blir veldig viktig, sier Runa Kristine Fiske.

– Tror du at du får moderpartiet med på planene deres?

– Det blir en tøff kamp, men vi må bare stå på vårt og kjempe helt til vi får det gjennom, sier Fiske.

– Klimaproblemene er den største utfordringen vi står overfor i vår tid, og da er det viktig at vi satser på kollektiv fremfor privatbilisme og flere utslipp, legger hun til.

Saken fortsetter under bildet.

Statens vegvesens planer for E18

FOTOMONTASJE: Slik vil det se ut på Slependen hvis dagens E18-planer blir realisert. De røde strekene er sykkeltrasé.

Foto: Statens vegvesen

Kritiske til nye E18

– Hvorfor er det så viktig å satse mer på kollektiv fremfor vei?

– Oslopakke 3 er en samlet plan for samferdsel for Oslo og Akershus frem til 2032. I et klimaperspektiv er det helt klart at en større andel må brukes på gang, sykkel og kollektiv dersom vi skal nå målet om å senke utslippene med 50 prosent innen 2030, og å bli klimanøytrale innen 2050, sier Didrik Beck.

Selv om begge står bak kravet om 80 prosent kollektivandel i Oslopakke 3, er det ett prosjekt de ikke er helt enige om.

Begge er kritiske til den planlagte E18-løsningen gjennom Asker og Bærum til 40 milliarder kroner, men Beck går noe lenger enn Fiske i å ville kutte i prosjektet.

– E18 bør ikke nødvendigvis skrinlegges, men man må tenke annerledes. For eksempel på E18 vestover så må man satse mer på klimafelt, kollektivfelt, fremfor en økning av privatbilisme. Jeg mener også at man må se på muligheten for å ikke legge hele strekningen i tunnel, avslutter Beck.