Hopp til innhold

AMK slaktes av Helsetilsynet

Over tusen innringere ga i fjor opp og måtte legge på røret fordi de ikke kom igjennom til AMK sentralen i Oslo og Akershus.

Ambulanse

Mange opplever at det tar for lang tid å få raskt svar hos 113.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

1218 ganger i fjor ga innringere opp og la på røret da de ikke kom gjennom til AMK-sentralen i Oslo og Akershus, skriver VG.

I en rapport fra Helsetilsynet trues AMK i Oslo og Akershus med tvangsmulkt hvis folk ikke får raskere svar når de ringer nødtelefonen.

Bakgrunnen er flere hendelser som om alvorlig rutinesvikt ved sentralen:

  • I september 2012 prøver et sykehjem å få kontakt med sentralen etter at en beboer har satt fast noe i halsen og fått pustestans. Da tok det 2 minutter og 8 sekunder fra sykehuset ringte, til samtalen ble besvart av AMK. Det å varsle ambulansen tok ytterligere ett minutt. Pasienten ble erklært død kort tid etter at ambulansen kom frem. Klinikkledelsen innrømmer at bemanningen denne dagen var for lav.
  • Under en dagvakt i 2012 ble det registrert at man hadde mistet 20 samtaler til 113, og på den samme vakten var svartiden inntil tre og et halvt minutt.

Fikk advarsel alt i 2011

Statens Helsetilsyn slo allerede fast i 2011 at driften ved sentralen var uforsvarlig.

Bakgrunnen var blant annet at flere av AMK-operatørene opplyste at folk regelmessig måtte vente i ett til to minutter på svar, og at flere telefonsamtaler gikk tapt etter lang ventetid.

Den anbefalte ventetiden er på ti sekunder.

Statens Helsetilsyn Direktør Jan Fredrik Andresen

Direktør Jan Fredrik Andresen i Statens Helsetilsyn

Foto: Mats Sparby / NRK

– Følelsen av trygghet svekkes

Direktør Jan Fredrik Andresen i Statens Helsetilsyn sier at rapporten ikke kan stadfeste at lang responstid kan føre til tapt liv.

– Men lang responstid øker risikoen for at liv kan gå tapt. Den risikoen er for høy i forholdt til hvordan de driver i dag, sier han.

Statens Helsetilsyn forventer at AMK retter opp problemene så raskt det lar seg gjøre.

– Alle lovbrudd er alvorlige og vi er veldig bekymret i forhold til den situasjonen som er på AMK Oslo, sier Andresen.

– Å vente på svar når du har behov for helsehjelp svekkes opplevelsen av trygghet. Det er svært alvorlig.

– Det er trygt å ringe til oss

Klinikksjef i AMK Jan Fredrik Andresen sier at folk kan føle seg trygge når de ringer 113, selv om sentralen har sprengt kapasitet.

– Ja, det mener jeg, sier Øyvind Skraastad, som har vært leder for Akuttklinikken siden i fjor.

Han sier at de, etter rapporten i 2011, økte kapasiteten med 13 stillinger.

– Det å være AMK-operatør er den vanskeligste jobben som gjøres i helse Norge. Det er både vanskelig å få tak i folk og skolere dem slik at de får god nok kompetanse. Derfor har sentralen hittil bare bemannet med 8 av de 13 stillingene, sier han.

Nå jobber vi med å sette inn operatører, samtidig som vi utarbeider tekniske løsninger som skal bedre kapasiteten, sier Skraastad.

Statens helsetilsyn pålegger nå Oslo universitetssykehus å iverksette tiltak som sikrer at 90 prosent av anropene til medisinsk nødtelefon 113 besvares innen 10 sekunder. De skriver også at ingen anrop skal ha svartid over 20 sekunder.