1218 ganger i fjor ga innringere opp og la på røret da de ikke kom gjennom til AMK-sentralen i Oslo og Akershus, skriver VG.
I en rapport fra Helsetilsynet trues AMK i Oslo og Akershus med tvangsmulkt hvis folk ikke får raskere svar når de ringer nødtelefonen.
Bakgrunnen er flere hendelser som om alvorlig rutinesvikt ved sentralen:
- I september 2012 prøver et sykehjem å få kontakt med sentralen etter at en beboer har satt fast noe i halsen og fått pustestans. Da tok det 2 minutter og 8 sekunder fra sykehuset ringte, til samtalen ble besvart av AMK. Det å varsle ambulansen tok ytterligere ett minutt. Pasienten ble erklært død kort tid etter at ambulansen kom frem. Klinikkledelsen innrømmer at bemanningen denne dagen var for lav.
- Under en dagvakt i 2012 ble det registrert at man hadde mistet 20 samtaler til 113, og på den samme vakten var svartiden inntil tre og et halvt minutt.
Fikk advarsel alt i 2011
Statens Helsetilsyn slo allerede fast i 2011 at driften ved sentralen var uforsvarlig.
Bakgrunnen var blant annet at flere av AMK-operatørene opplyste at folk regelmessig måtte vente i ett til to minutter på svar, og at flere telefonsamtaler gikk tapt etter lang ventetid.
Den anbefalte ventetiden er på ti sekunder.
– Følelsen av trygghet svekkes
Direktør Jan Fredrik Andresen i Statens Helsetilsyn sier at rapporten ikke kan stadfeste at lang responstid kan føre til tapt liv.
– Men lang responstid øker risikoen for at liv kan gå tapt. Den risikoen er for høy i forholdt til hvordan de driver i dag, sier han.
Statens Helsetilsyn forventer at AMK retter opp problemene så raskt det lar seg gjøre.
– Alle lovbrudd er alvorlige og vi er veldig bekymret i forhold til den situasjonen som er på AMK Oslo, sier Andresen.
– Å vente på svar når du har behov for helsehjelp svekkes opplevelsen av trygghet. Det er svært alvorlig.
– Det er trygt å ringe til oss
Klinikksjef i AMK Jan Fredrik Andresen sier at folk kan føle seg trygge når de ringer 113, selv om sentralen har sprengt kapasitet.
– Ja, det mener jeg, sier Øyvind Skraastad, som har vært leder for Akuttklinikken siden i fjor.
Han sier at de, etter rapporten i 2011, økte kapasiteten med 13 stillinger.
– Det å være AMK-operatør er den vanskeligste jobben som gjøres i helse Norge. Det er både vanskelig å få tak i folk og skolere dem slik at de får god nok kompetanse. Derfor har sentralen hittil bare bemannet med 8 av de 13 stillingene, sier han.
– Nå jobber vi med å sette inn operatører, samtidig som vi utarbeider tekniske løsninger som skal bedre kapasiteten, sier Skraastad.
Statens helsetilsyn pålegger nå Oslo universitetssykehus å iverksette tiltak som sikrer at 90 prosent av anropene til medisinsk nødtelefon 113 besvares innen 10 sekunder. De skriver også at ingen anrop skal ha svartid over 20 sekunder.