– Vi er helt avhengig av å få hydrogen og el inn på bussene. Det er kjempeviktig. Ruter gjør en god jobb på området, men vi kan ikke vente med å kutte utslipp til vi har de perfekte løsningene. Vi må gjøre noe med de utslippene vi har i dag.
Det sier rådgiver Ingvild Kilen Rørholt i Zero, som jobber for å begrense de menneskeskapte klimaendringene.
Ruter har en plan om at kollektivtrafikken i Oslo og Akershus kun skal kjøre på fornybar energi i 2020. Det vil si strøm eller bærekraftig biodrivstoff. Prosjektleder Pernille Aga mener at det ikke er så enkelt som Zero sier.
Må ta hensyn til flere forhold
– For det første er det noen teknologiske utfordringer i forhold til hvilke busser som kan kjøre på hvilke type drivstoff. I tillegg er det noen juridiske begrensninger, sier Aga.
Hun utdyper at Ruter kjøper tjenester av ulike operatører som driver bussene. Innenfor kontraktene som er inngått er det begrensninger for hvor mange endringer de kan gjøre.
– Også er det noen økonomiske begrensninger.
Rørholt fra Zero mener at det ikke bør være vanskelig for Ruter å få bussene til å gå over til biodiesel allerede i morgen, mens de jobber med de langsiktige løsningene.
– I dag kan busser som allerede går på vanlig diesel bytte over til biodrivstoff. Det er ikke spesielt mye dyrere. De fleste bussleverandører sier de kan garantere at motoren tåler det, så det er ikke noen tekniske utfordringer sånn sett, sier Rørholt.
Ønsker garanti fra alle leverandører
Ifølge Ruter har ikke alle bussleverandører gitt denne garantien ennå, men de vil oppfordre operatørene til å undersøke dette.
Dersom bussene får garanti fra hver og en av leverandørene vil Ruter vurdere å gå fortere over til biodiesel.
– Forutsatt at det er flere leverandører av biodiesel tilgjengelig på markedet, som har en konkurransedyktig pris, vil vi definitivt oppfordre våre operatører å vurdere dette nye drivstoffet, sier Aga.
Det er Ruters bussoperatører som må ta den endelige avgjørelsen.
- Les:
- Les: