Automatisk bomstasjon - Oslo SV vil øke bompengeinntektene for å betale for Oslopakke 3. - Foto: Morten Brun / SCANPIX

Oslo SV vil øke bompengeinntektene for å betale for Oslopakke 3.

Foto: Morten Brun / SCANPIX

– Oslopakke 3 er en zombie

Oslopakke 3 er en zombie, en levende død, mener Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Forskningsleder i TØI, Harald Minken, kom med sammenligningen da han innledet på Oslo SVs representantskapsmøte om Oslopakke 3 torsdag kveld.

Her gikk Oslo SV inn for å skrinlegge ny E18 vestover, Mosseveien i tunnel og Røatunnelen. Partiet vil i stedet bruke pengene på kollektivtrafikk og trekker særlig fram behovet for ny fellestunnel for T-banen gjennom Oslo sentrum.

Oslopakke 3 har en kostnadsramme på 58 milliarder kroner. Allerede i 2008 advarte TØI og konsulentselskapet Dovre om at det er mindre enn 10 prosent sjanse for at kostnadsrammen holder.

Ifølge rapporten var det 70 prosent sjanse for at prislappen i stedet ble på mellom 65 og 100 milliarder kroner.

Dobbelt så dyr

– Med det vi vet i dag, kan Oslopakke 3 like gjerne bli dobbelt så dyr som planlagt, sier Harald Minken og viser blant annet til kostnadssprekken på ny Ring 3 Sinsen - Ulven.

Bompengepakka skal vare helt til 2027, men de som leder arbeidet med norgeshistoriens største vei- og kollektivpakke ser kun fire år fram i tid.

Tåkelegging

– Styringsgruppa har bevisst valgt en 4-års-horisont for å unngå å se virkeligheten. De tåkelegger behovet for en grunnleggende revisjon.

– Oslopakke 3 eksisterer for øyeblikket kun som en zombie, en levende død, sier forskningslederen ved Transportøkonomisk Institutt.

Må kutte mer?

Andreas Behring - Nestleder i Oslo SV, Andreas Behring. - Foto: Stig Weston /

Nestleder i Oslo SV, Andreas Behring.

Foto: Stig Weston

Fylkesstyrets forslag om å vri Oslopakke 3 i mer kollektivvennlig retning ble som ventet enstemmig vedtatt av Oslo SVs representantskap i går. Men er det ikke en fare for at det heller ikke er penger til T-bane- og trikke-prosjektene som partiet ønsker seg?

– Jo, og det er godt mulig at vi må kutte enda flere veiprosjekter, sier nestleder i Oslo SV, Andreas Behring.

– Dette viser hvor nødvendig det er med en full gjennomgang av både inntektene og utgiftene i Oslopakke 3, slik Oslo SV nå tar initiativ til, sier Behring.

Sandvika-tunnel

Han har fått mye kjeft, særlig fra Bærum, etter at forslaget om å skrinlegge ny E18 vestover ble lansert i Østlandssendingen tirsdag.

Oslo SV presiserer nå at de sier nei til en storstilt motorveiutbygging mellom Frognerkilen og Høvik, men kan akseptere at E18 graves ned forbi Sandvika.

– Det har aldri vært meningen å hindre byutvikling i Sandvika. Sandvika må få åpne seg mot fjorden, på samme måte som Oslo gjør i Bjørvika, sier Andreas Behring.

Les Twitter fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på flere nyheter .

Siste videoer

Strekningen på rv. 4 mellom Sinsenkrysset og Bjerke en verneverdig firefelts vei. Det skaper problemer for ny trikketrasé til Tonsenhagen.
Christopher Nielsen stiller for første gang ut på Henie-Onstad Kunstsenter på Høvikodden.
Folketeateret setter opp de tre musketerer.

Flere nyheter

Se flere tv-saker

Fredag 24. oktober er det klart for premiere på dokumentarfilmen Bjørnøya, et eventyr om tre brødre som følger drømmen om å reise til verdens ytterkant, for å surfe, leke og finne hverandre. Wegge-brødrene er også blant landets fremste utøvere innen ekstremsport og tirsdag 21. oktober viste gutta frem sine kunster og går på line over Youngstorget
Regjeringen gjør ingen ting for å stoppe ødeleggelse av torvmyrer i Norge, men bruker milliarder av kroner på å bevare slike myrområder i regnskogene i Indonesia og Malaysia.
Danserne i Nasjonalballetten er vante til raske trinn med hopp og sprett, men DENNE gangen skal alt gjøres så sakte som mulig. Balletten "Last Touch First" er nemlig i "slow motion".