Hopp til innhold

– Motebransjen må samle seg

Flere ringrever i motebransjen mener norsk mote trenger å samle seg, etter at Oslo Fashion Week gir seg. – Det er for lite samarbeidsvillighet i motebransjen, sier Pål Vassbotn.

Fra Leila Hafzis visning på Oslo Fashion Week i 2011

Fra designer Leila Hafzis visning på Oslo Fashion Week i februar 2011.

Pål Vassbotten, administrativ leder for Oslo Fashion Week

Pål Vassbotten.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX
Petra Middelthon

Petra Middelthon.

Foto: Elle
Eivor Øvrebø

Eivor Øvrebø.

Foto: Elisabeth Tollisen / Team Modeller
Kjell Nordström, også kjent som Baron von Bulldog

Kjell Nordström.

Foto: Privat

Pål Vassbotten har drevet moteuka og han mener designere og representanter for klesmerker enten ikke vil, eller ikke har råd til, å presentere seg for medier og innkjøpere på Oslo Fashion Week.

– Det er også mindre samarbeidsvillighet i bransjen nå, og samarbeide må til for å kunne arrangere et Oslo Fasion Week, sier Pål Vassbotten til NRK.

Han har brukt opp tiårsperioden han ga seg selv da han startet, og han har ikke klart å få til nye eiere og ny ledelselse til firmaet. Nå skal han leve av noe annet, selv om han samtidig vil prøve å få til et nytt motearrangement.

Leila Hafzi: Tro mot de som har hjulpet meg

Designeren Leiila Hafzi bekrefter inntrykket av samarbeidsproblemer. Hun sier at en av grunnene til at Pål Vassbotten ikke har fått det til, er at det er splittelse i bransjen. Selv om det er flere andre motesamarbeider på trappene i Oslo, som modellbyrået som starter moteuka Oslo Trend, vil Leila Hafzi foreløpig vente på Vassbotten.

– Han har gjort veldig mye for oss som er uavhengige designere. For min del ønsker jeg å være tro mot de som har hjulpet meg i denne bransjen. Jeg viser meg ikke på noen annen arena foreløpig i alle fall. Jeg håper Pål Vassbotten får til noe nytt, sier Leila Hafzi, designer.

Petra Middelthon: Har ikke fått støtten han fortjener

Petra Middelthon er moteredaktør i norske Elle. Hun syns det er synd at Pål Vassbotten gir seg.

- Alle ære til Pål Vassbotten. Han har stått på i alle år, og har ikke fått den støtten han fortjente, verken økonomisk eller i mediene. Jeg blir sint på folk som kritiserer uten å løfte en finger sjøl.

Det er en vesensforskjell mellom svensk og dansk motebransje og den norske.

– Vi er et lite marked. I Norge blir mote sett på som kultur. I Sverige og Danmark er det en industri. De norske designerne som gjør det bra reiser til utlandet for å søke et større marked enn Norge, og jeg har full forståelse for det, sier Petra Middelthon, moteredaktør i Elle.

Eivor Øvrebø: Penger er det som gjelder

Eivor Øvrebø har drevet i motebransjen i årtier, og er manager for Team Models. Hun mener det er like greit å legge uka død denne sesongen, det har gått sakte nedover i det siste. Det som først og fremst trengs i ei moteuke er penger.

– Og penger er ikke gode å få ut av nordmenn. Staten bør støtte opp om motebransjen, småsponsing holder ikke. Penger og folk som kan styre dem. Pål har masse idéer, men han kan ikke klare alt alene, sier Eivor Øvrebø.

Hun mener også at andre kan bringes inn, som det gjøres i København, der byen og butikkene er med i et samarbeide om moteuka som arrangeres uka før Oslo Fashion Week. Og det er dit de norske innkjøperne drar.

– Til København, Stockholm, Paris, Berlin, Milano. Du får ikke utenlandske innkjøpere til Oslo. Og i København vasser man i norske innkjøpere.

Kjell Nordström: Fortsatt nissementalitet

Kjell Nordström har arbeidet i motebransjen i mange år, og han har vært svært kritisk til Oslo Fashion Week. I dag vil han ikke gjenta kritikken, men han vil takke Pål Vassbotten for det han har gjort.

– Nå er det tid for noe nytt. Jeg ønsker nye Oslo Trend velkommen, og håper bransjen slutter opp om det arrangementet, ellers får vi ikke til noe. Oslo Fashion Week hadde over 30 designere med. I fjor var det 3, sier Kjell Nordström, kostymedesigner.

Nordström mener vi må spørre oss hvor det blir av alle de nye talentene som går ut fra Esmod. Han mener tre ting må til for at talentfulle designere skal klare seg i Norge.

– Media skriver om kjendisene, ikke designerne

– Designerne trenger penger, ingen kan overleve startfasen uten støtte. Man trenger også en arena å vise seg fram på, som en moteuke. Og så må media ta sitt ansvar og skrive om det som skjer i motebransjen, ikke bare om kjendisene som befolker den.

I Stockholm og København har de klart å kommersialisere de beste designerne, de har klart å markedsføre moteukene og designerne sine bedre enn Oslo har.

– I Norge er det fortsatt en nissementalitet. Det forventes at designere skal ha mote som hobby og få være glad for å drive med det.

Dekkselger Tommy Sharif underholder med sang på Oslo Fashion Week

Dekkselger Tommy Sharif underholdt et år med sang på Oslo Fashion Week.

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix