Hopp til innhold

– Flaks at kjørestrømmen kortsluttet

For de involverte i tirsdagens storkollisjon mellom trikk og buss i Oslo, kunne ulykkesstedet blitt enda farligere hvis det hadde vært strøm i bardunen på stedet.

Trikk mot buss i Oslo

FLAKS: Brigadesjef i Oslo brann- og redningsetat, Lars Grimsgård, forteller at det var flaks at bardunen på stedet kortsluttet. Hvis ikke kunne den strømførende vaieren skapt enda mere skade.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Brigadesjef Lars Grimsgård

Brigadesjef i Oslo brann- og redningsetat, Lars Grimsgård.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

– Bardunen er laget av stål, og den har blitt slengt over kontaktledningen til trikken. Der er det 750 volt. Så har den gått i bakken. Ved et hell traff den et punkt i skinnegangen og kortsluttet, sier Lars Grimsgård, brigadesjef i Oslo brann- og redningsetat.

En bardun er en stålvaier som holder kjøreledningen til trikken oppe.

For dette skjedde da trikken ble truffet av en buss torsdag kveld i Vika i Oslo sentrum. Totalt ble 35 personer evakuert. 13 personer ble skadet, men ingen fikk kritiske skader. Årsaken til kollisjonen var trolig at bussen kjørte på rødt, men politiet vet ennå ikke hvorfor.

Hadde ikke kjøreledningen kortsluttet, kunne ulykken ha blitt mye verre, forteller Grimsgård.

– Hvis man kommer borti bardunen av stål mens det er spenning på den, vil man få kraftig strømgjennomgang gjennom kroppen og bli skadd eller omkomme, sier Grimsgård.

Hva hadde skjedd om bardunen her på ulykkesstedet hadde vært strømførende?

– Det er en tanken som ikke er så veldig hyggelig å fullføre. Hvis noen som kom ut av havaristen hadde kommet borti bardunen, hvis den var strømførende, kunne det gått virkelig galt.

Bussen kjørte på rødt lys