Hopp til innhold

– En tredje rullebane gir lavere utslipp

Avinor mener det finnes miljøargumenter for å bygge enda en rullebane ved Oslo Lufthavn. Miljøbevegelsen rister på hodet.

OSL tårnet Oslo lufthavn

Fra flytårnet 100 meter over rullebanene dirigeres passasjerflyene inn og ut.

Foto: Rushda Syed / NRK

Avinor mener det finnes miljøargumenter for å bygge enda en rullebane ved Oslo Lufthavn.

– Den viktigste grunnen til at man ønsker å bygge en tredje rullebane er å kunne ta imot alle flyene som skal reise til og fra Gardermoen. Men hvis man ikke har nok kapasitet på rullebanen, kan man risikere å havne i den situasjonen som de er i på Heathrow der mange fly sirkler rundt lufthavna før de får landet, sier Kristian Løksa, informasjonssjef i Avinor.

– Mindre støy og utslipp

Kapasiteten på dagens to flystriper ved Oslo Lufthavn vil bli for liten hvis trafikken fortsetter å stige, og resultatet for fly og passasjerer kan bli ventetid i lufta.

– Det vil bety en hel del for støy lokalt å få en rullebane til, slik at man slipper å ha fly som sirkler mens de venter på å få lande. Det vil også gi lavere utslipp, sier Kristian Løksa i Avinor.

Behovet for rullebane nummer 3 kan være der allerede om 10 år mener NHO Luftfart, som råder myndighetene til å gå i gang med vedtak og planlegging.

– Kreative argumenter

Lars Haltbrekken

Lars Haltbrekken, Norges Naturvernforbund.

Foto: Camilla Wernersen / NRK

Miljøbevegelsen protesterer mot utvidelsesplanene og viser til at flere rullebaner betyr flere fly og økte ustlipp av klimagasser.

– Vi må jo gi honnør til NHO Luftfart og Avinor for å komme opp med kreative argumenter for å begrunne behovet. Situasjonen er den at klimatrusselen er så alvorlig at vi ikke kan ha den veksten i flytrafikken som det er lagt opp til. Vi må fly mindre i framtida, sier Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund.

OSL oslo lufthavn oversiktsbilde

Flybransjen mener at det er viktig å bestemme for en tredje rullebane fordi det tar ti år fra vedtak til den kan være ferdig.

Foto: Rushda Syed / NRK