Mens det på Grorud-delen av linje 5 ofte er trangt om plassen, er ikke det et problem på Oslo Vest og i Bærum.
Selv om Ruter utvidet kapasiteten, har ikke endringen hatt ønsket effekt.
– Da vi økte tilsvarende på Grorud i 2007 økte antall reisende med 15 prosent bare fordi de fikk et bedre tilbud, sier pressetalsperson i Ruter Sofie Bruun.
- SE VIDEO: T-bane gjennom Oslo
Tror ikke bæringene er klar over tilbudet
Linje fem fra Østerås mot sentrum desember i fjor gått hvert 7. - 8. minutt fra klokken 07.00 til 19.00.
– Vi tror i at folk i Bærum ikke har fått opp øynene for det gode tilbudet de har, så da må vi ut å informere litt, sier Bruun.
– Betyr det at for få folk i Bærum kjører T-bane?
– Vi kan si at fire avganger om morgenen er fulle, men ellers er det veldig mye kapasitet på T-banen. Det er synd fordi det står veldig mange i bilkøer på bærumsveiene inn til Oslo om morgenen, og så har de denne flotte t-banen som er et veldig fint alternativ.
- LES OGSÅ: Grorudbanen stenger
- LES OGSÅ: Går på skinner igjen
Informerer personlig på stasjonene
I disse dager får folk i Bærum, som bor langs T-banen, informasjon om kollektivtilbudet i postkassen.
Ruter vil også i dagene fremover være til stede og informere ved enkelte stasjoner på Oslo vest og i Bærum. Målet er selvsagt å få flere til å ta banen, noe som igjen vil ha en positiv effekt på bilkøene, tror Bruun.
– Ja, det er det vi håper på. Vi ser at Bærum begynner å få et stort problem når det gjelder fremkommelighet. Det må jo være mye bedre å bruke 20 minutter på en T-bane inn til sentrum enn å sitte 40 minutter i en bilkø.
Ruters kampanje får full støtte av passasjerer på Østerås, som allerede bruker banen hyppig.
– Hvis det blir reduksjon på rutene som følge av at for få bruker banen, så håper jeg at passasjertallet øker. T-banen er et ypperlig fremkomstmiddel-