Eivind Braastad fikk merke konsekvensene av ID-tyverier da tyver brøt seg inn i postkassen hans.
– De tok noe, men ikke alt, sier Braastad.
Blant de stjålne brevene var lånedokumenter fra et finansieringsfirma.
– Jeg fikk kort tid etter en telefon fra et firma som finansierer bilkjøp. De informerte om at jeg hadde kjøpt en bil til 1,3 millioner kroner, og at lånet mitt på 800 000 kroner var innvilget. De fattet heldigvis en mistanke og kontaktet meg. Utbetalingen ble stoppet i siste liten, sier Braastad.
80 000 nordmenn utsatt for ID-tyveri
Selv om antall identitetstyverier har gått ned med en tredjedel, ble allikevel 80 000 nordmenn utsatt for ID-tyveri de siste to årene. Det viser tall Norsk senter for informasjonssikring har hentet inn. De mener post som kan misbrukes bør sikres bedre.
- Les:
- Les:
- Les:
– Vi har digitale kanaler vi kan bruke, vi kan sende ting rekommandert, vi kan sende tekstmelding når post er klart til henting. Da må man personlig møte opp og dokumentere at du er den du er, sier prosjektleder for ID-tyveriprosjektet NorSIS Christian Meyer.
Vil hente ID-dokumenter selv
I en undersøkelse fra NorSIS i fjor svarte 73 prosent at de ønsker å møte opp personlig og bekrefte egen identitet for å motta ID-dokumenter.
– Når vi startet dette ID-tyveriprosjektet i regi av NorSIS for fire år siden så var det en ganske slapp holdning til personopplysninger generelt i samfunnet. Jeg merker at det er en holdningsendring i samfunnet.
Braastad får ikke lenger post til hjemmeadressen på Grünerløkka. Nå henter han posten selv. Han unner ikke andre konsekvensene av identitetstyveri.
– Nå er jeg kredittsperret i alle retninger, jeg kan ikke bestille noe på nett. Tyvene har jo personnummeret mitt, så de kan jo prøve seg når som helst.