Hvordan bilistene skal kreves for penger i fremtiden er blant de sentrale spørsmålene når Oslo- og Akershus-politikerne skal reforhandle Oslopakke 3 i løpet av våren.
I den forbindelse har konsulentselskapet COWI laget en rapport som anbefaler såkalt miljødifferensiering i bomringen.
De foreslåtte satsene er gradert fra en tier for elbiler og andre nullutslippsbiler til 60 kroner for dieselbiler uten den nyeste renseteknologien (se faktaboks).
– De bilene som skaper de største problemene for lufta, må betale mest, sier seniorspesialist på byutvikling hos COWI, Bernt Sverre Mehammer.
Vil gi bedre luft
– På den måten gir vi folk incentiver til å kvitte seg med de bilene og skaffe seg biler som slipper ut mindre. Våre beregninger viser at det gir betydelige gevinster for luftkvaliteten i Oslo, sier Mehammer.
De skisserte miljøtakstene vil gi disse resultatene, ifølge rapporten:
- Samlet trafikk over Oslo-/Bærumsringen vil bli redusert med ca. ni prosent fra dag én. For persondieselbiler med Euro 5 eller lavere er nedgangen ca. 17 prosent.
- Utfasingen av forurensende lette og tunge dieselbiler blir fremskyndet. I 2020 vil trafikken med eldre persondieselbiler være redusert med om lag 44 prosent.
- Innføring av miljødifferensierte bompenger vil gi en reduksjon på 40-50 prosent i NO2-utslippene i 2020.
COWI-rapporten anbefaler også tidsdifferensierte bompengetakster. En rushtidsavgift på 30 kroner for alle kjøretøy, også elbiler, vil redusere trafikken med åtte-ni prosent i morgenrushet, viser beregningene.
– Vi ser at det gir betydelige gevinster for Oslo-regionen både for miljø og fremkommelighet å innføre begge disse ordningene, altså både miljødifferensiering og tidsdifferensiering, sier Bernt Sverre Mehammer.
- Les også: SV vil ha ny indre bomring i Oslo
- Les også: Lastebileiere frykter flere ulykker
135 kroner, men kun i teorien
Som om ikke det er nok, skisserer rapporten nye bomstasjoner på bygrensa i nord og sør, slik det er på grensa mellom Oslo og Bærum. Her er det snakk om halve satser i forhold til hovedringen.
Summerer man miljødifferensiering, rushtidsavgift og nye bomsnitt, får man en daglig passeringspris på 135 kroner for eldre dieselbiler.
Men så enkelt som å stable alle elementene oppå hverandre er det ikke.
– Man må finne et nivå på satsene som er til å leve med for bilistene og i tråd med målene for Oslo-trafikken. Men det er mer en politisk beslutning enn en faglig vurdering, sier Bernt Sverre Mehammer.
Ville blitt folkeopprør
Blant politikerne i styringsgruppa for Oslopakke 3 er fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H). Hun sier at det å legge de ulike forslagene på toppen av hverandre er uaktuelt.
– Det går ikke; det sier seg jo selv. Det må kunne gå an å ha bomtakster som folk kan håndtere og leve med uten at det blir et folkeopprør.
– For meg er det mest interessant å se videre på miljødifferensiering. Det vil bidra til å endre adferd og forbruksvaner dit vi ønsker det. Det er fremtidsrettet og mest realistisk.
– Vi ønsker jo å skifte over til nullutslippskjøretøy. Dette hjelper oss i den retningen, konstaterer Anette Solli.
- Les også: Nye miljøtakter fra Høyre
- Les også: 118 kroner på ny E18