Hopp til innhold

30 000 "døde" Flexuskort

Passasjerer som reiser med Ruter risikerer å få bot for sniking, dersom Flexuskortet deres ikke virker.

Det nye elektroniske billettsystemet Flexus

Ruter gir gebyr til passasjerer med gyldig billett.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

For litt over en uke siden fortalte NRK at Flexuskortene til Ruter "dør" ut før de skal . Nå er omfanget av hvor mange kort som ikke fungerer betydelig større enn først antatt.

Med 400 000 kort i omløp betyr det at over 30 000 kunder risikerer at kortet deres ikke fungerer, skriver Aftenposten.

Det kan by på ubehagelige konsekvenser.

Tatt for sniking

Et av problemene er at kortene ikke fungerer under en billettkontroll. Selv om du har betalt, er det ikke sikkert at det vises på kontrollørenes apparater. Dermed risikerer du å få et gebyr på 900 kroner og du har to uker på deg til å bevise at du faktisk har betalt.

- Jeg synes det er litt dumt at det skal være opp til meg å bevise at jeg har kjøpt billett når det er Ruters utstyr det er noe feil med. Likevel er det jeg som må ta alt det bryet med å reise til Trafikanten og stå der i lang kø for å bevise at jeg har betalt, sier Eirik Kristoffersen til avisen.

Han er en av dem som har opplevd hvor pinlig det er å bli tatt til side som sinker av Ruters kontrollører.

Enda han nettopp hadde fornyet månedskortet sitt, kunne ikke kontrollørene se at det fantes billetter på kortet. Overraskelsen var derfor stor da han dagen etter fikk kortet til å fungere igjen på bussen.

Beklager

Grunnen til at kortene ikke fungerer som de skal skyldes at de har ligget for lenge uten å bli brukt. De har rett og slett sluttet å virke.

Hvis du må motbevise at du har sneket, må du dra til Trafikanten hvor kortnummeret ditt viser operatøren hva du har betalt, enda kortet er dødt.

Informasjonssjef i Ruter Gry Isberg lover at problemet blir løst når kontrollørene får nye apparater . Det skal etter planen skje før jul. Til neste år kommer det også splitter nye kort som skal erstatte de som har ligget for lenge på lager.

Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr beklager på vegne av Oslo kommune overfor alle passasjerer som blir opplever feilaktig å bli tatt for å snike.