Moderne bilmotorer blir stadig renere, men den teknologiske utviklingen går ikke så raskt som man trodde for noen år siden.
Les:
Ifølge forsker og sivilingeniør Rolf Hagman ved Transportøkonomisk Institutt er overgang til hybridbiler den mest effektive måten å få ned utslippene på med tilgjengelig teknologi.
En hybridbil har både ordinær forbrenningsmotor og elektrisk motor. Bilen veksler på å bruke de to motorene som kraftkilde, og forbrenningsmotoren lader batteriet som driver elektromotoren.
En åpenbar praktisk fordel i forhold til ordinære el-biler, er at man slipper å sette hybridbilen på lading.
– Hybridteknologi gir både reduksjon av klimagasser og en kraftig reduksjon i utslipp av helseskadelige avgasser som NO2 og partikler.
– En hybridbil har bare en tredjedel av utslippene av NO2, partikler og uforbrente avgasser som en tilsvarende bil uten hybridteknologi, sier Hagman.
Mindre hakking
Reduksjonen i utslipp er dermed langt større enn reduksjonen i bensinforbruk. Dette har en logisk forklaring, ifølge TØI-forskeren.
– Utslippene er ekstra store under hakkete kjøring som det er mye av i bytrafikk. I en hybridbil slipper motoren den hurtige vekslingen i turtall og belastning. Det tar nemlig det elektriske framdriftssystemet seg av, konstaterer Rolf Hagman.