Hopp til innhold

– Her kunne alt gått galt

Nesten tre tonn for tungt og med sprukket bremseskive, rullet vogntoget over grensa. – Dette ser vi ofte, sier inspektør i Statens vegvesen, Bent Müller.

Skivebrems på vogntog

SLITT: Slik så bremseskiva ut på vogntoget som ble stanset tirsdag på Svinesund.

Foto: Statens vegvesen

– Verst tenkelige scenario er at sjåføren mister kontroll over vogntoget og treffer motgående trafikk, sier Bent Müller.

Ukentlig stopper han biler med store og alvorlige mangler på Svinesund.

– Svært alvorlig

Tirsdag måtte de gi nok et vogntog kjøreforbud.

– Det var en vanlig kontroll og vi kjørte vogntoget på vekta. Vekta viste at bilen, og ikke lasten, var 2,7 tonn for tung. Etter en nærmere sjekk, så vi at det ikke så bra ut. Vi bestemte oss for å se litt nøyere på den, forklarer han.

Müller tok en bremsetest på vogntoget og lyste på bremsene med lommelykt.

– Da fant vi to bremseskiver med sprekk i, sier han.

Hadde bremseskivene sprengt under fart, kunne de blant annet fløyet ut i veibanen og skapt farlige situasjoner.

– Hvis bremseskivene først ryker, kan hva som helst skje. Alt kan gå galt. Det er svært alvorlig, og farlige trafikksituasjoner kan oppstå, sier han.

Kontroll av vogntog

KONTROLL: Nærmest ukentlig stopper Statens vegvesen vogntog med store feil og mangler.

Foto: Espen Torgersen / NRK

– Glade når vi klarer å luke dem vekk

Müller sier de ser slike vogntog alt for ofte, og så godt som ukentlig.

– De kommer jevnt og trutt over grensa. Denne hadde også overvekt som gjør at den mister kjøreegenskaper. Her var det ikke hengeren som var for tung, men selve bilen. Det er absolutt ingen heldig kombinasjon, sier han.

Vogntoget ble hentet av en kranbil og tatt med til et verksted, og det er ikke alene om å få kjøreforbud.

– Vi har en del kjøreforbud, men det er ingen fellesnevner for de kjøretøyene som blir stående.

– Hva tenker dere når dere ser slike vogntog?

– Vi jobber for trafikksikkerhet og det høres kanskje rart ut, men vi er glade når vi klarer å luke vekk slike farlige kjøretøy fra veiene. Da har vi gjort jobben vår, avslutter han.