Hopp til innhold

Gratis for passasjerer, gående og syklende

Vegvesenet skal bruke høsten til å vurdere om Bastø Fosens tilbud er godt nok til å få drive fergesambandet mellom Moss og Horten de kommende årene.

Bastø I

Bastø Fosen ønsker å fortsette å drifte fergeforbindelsen mellom Moss og Horten.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Den nye konsesjonen gjelder fra 2017 og ut 2026, og i går ble det klart at Bastø Fosen er de eneste som har tilbudt sine tjenester i anbudskonkurransen.

Der er det blant annet stilt strenge utslippskrav.

– Det er stilt krav til NOx-utslipp og så videre. Det må vi nå se på sammen med de spesifikasjonene som nå er levert fra Bastø Fosen, at de tilfredsstiller de kravene. Tradisjonell dieselteknologi tilfredsstiller ikke de kravene som er satt i denne konkurransen, sier seniorrådgiver Edgar Barsjø i Statens vegvesen, region Øst.

Gratis for passasjerer

I tillegg til utslippskravene skal det også innføres Auto Pass som billettsystem når den neste konsesjonsperioden starter.

Det betyr at alle bilpassasjerer, samt gående og syklende, slipper å betale for å reise mellom Moss og Horten fra 2017.

– De som sitter inne i bilen, passasjerene, får man ikke telt. Det er sånn som vi kjenner det fra E6 og E18. De som kommer gående, syklende er også passasjerer og er da gratis i lik linje med bilpassasjerene, sier Barsjø.

Hvordan vil det påvirke prisen for å kjøre bil på ferga?

– Fergeselskapet må få regnskapet til å gå rundt. De må regne på hvordan de vil løse den nye prisprofilen på billettene.

Håper på avgjørelse i november

Barsjø vil ikke spekulere i hva som skjer om Bastø Fosen ikke oppfyller kravene.

– Nå tar vi det tilbudet som foreligger og går gjennom det, og så ser vi hvordan det faller ut, sier han.

Vegvesenet håper å få avgjort i løpet av november om det er Bastø Fosen som får konsesjonen.

Bastø Fosen ønsker ikke å kommentere anbudsprosessen på nåværende tidspunkt.