Hopp til innhold

- Ligger i dragsuget for å spare drivstoff

Vogntogsjåfører kjører farlig nært hverandre for å spare drivstoff, ifølge Utrykningspolitiet.

Vogntog kort avstand

LIVSFARLIG: Personbiler med vogntog i hekken mister oversikten, mener UP. Egoistisk og livsfarlig kjøring av vogntogførerne, sier UP-sjef Stein-Olaf Røberg.

Foto: Camilla Næss / NRK

Utrykningspolitiet mener vogntogsjåfører spekulerer i å kjøre helt oppe i hverandre for å spare drivstoff. En farlig trend, mener Stein-Olaf Røberg som er distriktsleder i UP i Østfold, Follo og Romerike.

– Vi har hatt fokus på dette i det siste, og kjørt kontroller både på E18 og E6 gjennom Østfold. Men dette er et problem over hele landet, sier Røberg.

Fra en av broene som går over E6 i Råde i Østfold har NRK.no god utsikt i begge kjøreretninger. Det er tett trafikk – og trafikken ligger tett. På den lille halvtimen vi er til stede ser vi flere eksempler på problemet som UP beskriver:

To eller flere trailere – tett sammen i en lenke – på europaveiene gjennom landet, med en knapp meter eller to mellom vogntogene.

– Direkte livsfarlig

Men det kan være direkte livsfarlig, sier Røberg:

– For det første er det jo svært ubehagelig for personbiltrafikken å ha en trailer helt oppe i nakken. Men når de også gjør det på hverandre så mister de fullstendig oversikten, og de har ikke mulighet til å reagere raskt nok hvis det skjer noe.

Hva synes du om dette?

– Det er jo direkte livsfarlig, og ikke minst egoistisk. De tenker jo åpenbart ikke på hvilke konsekvenser dette kan ha for andre trafikanter.

Den siste tida har Utrykningspolitiet delt ut utallige forenkla forelegg, og fratatt sjåfører sertifikatet fordi de ikke har holdt avstand. Flere av sjåførene har ifølge Røberg forklart at det er nettopp for å spare drivstoff.

– Det er de sjåførene forteller oss, ja, at de sparer penger på å kjøre på denne måten, bekrefter UP-lederen.

– Dette er ikke nordmenn

Erik Graarud er leder i Lastebileierforbundet i Østfold, og er enig med UP om at dette ikke er trygg trafikk. Men det er ifølge han ikke norske sjåfører som opererer på denne måten.

Stein-Olaf Røberg

UP er bekymret over at vogntogførerne ligger så tett bak hverandre, sier UPs distriktsleder Stein-Olaf Røberg.

Foto: Lotte Olsen / NRK

– Nei, det har jeg vanskelig for å tro. Det ser jeg sjeldent på veiene. Men det snakkes jo om det i miljøet, men da ikke nordiske sjåfører, men biler som kommer fra øst og sør i Europa, sier Graarud.

Men det er ikke sant, ifølge UP-leder Røberg. I deres kontroller så er bare halvparten av dem som blir tatt for å ligge for nærme utenlandske sjåfører. Og derfor er det på sin plass å minne også norske sjåfører på reglene.

– For biler over 3.500 kilo – det vi kaller for tunge kjøretøy, så kan ikke de ligge nærmere enn et sekund, er de nærmere enn det så ryker førerkortet. Og opp til halvannet sekund så får man et forelegg, forklarer Røberg.

Men fortsatt er det altså lov å telle både til 1001, 1002 og 1003 for å være på den sikre sida.