– Det ferskeste tilfellet vårt er en motorsyklist som ble stanset i 174 kilometer i timen på E6 i Østfold. Han var påvirket av både hasj og amfetamin og hadde absolutt ikke noe å gjøre i trafikken, sier Utrykningspolitiets distriktsleder i Østfold, Follo og Romerike, Stein-Olaf Røberg.
Motorsyklisten er på ingen måte et unikt tilfelle på norske veier. Det forteller UP-sjef Runar Karlsen til NRK.
Så langt i år har UP tatt over 1100 førere som har vært påvirket av alkohol, narkotika eller medikamenter på norske veier. I samme periode i fjor var tallet på 750 personer – noe som gir en økning på 47 prosent.
– Det er selvfølgelig et altfor høyt tall, Karlsen.
Avsløres av ny narkotest
Karlsen forteller at UP nå er i bedre stand til å avdekke ruspåvirkede førere enn for en tid tilbake.
– Statistikken viser at vi i dag trenger å kontrollere 350 kjøretøy før vi tar en ruset fører, mens vi for ett år siden måtte opp i 7-800 kontrollerte kjøretøy, sier han.
Og han nevner tre hovedgrunner til at de klarer å oppdage stadig flere rusede personer i trafikken.
Skiltgjenkjenning, som sørger for at politiet nå i større grad vet hvilke trafikanter de bør stanse, at alle som stanses for kontroll i utgangspunktet skal blåse i alkometeret, og det nye analyseapparatet Drugtest 5000, som ble tatt i bruk før sommeren.
Med apparatet i bilen kan UP ta spyttprøver, og få et raskt svar på om det er tegn på ulovlig bruk av medikamenter eller narkotika hos sjåføren.
– Vi har mange eksempler på at førere som ikke blåser positivt på alkotesten avsløres ved en spyttprøve, forteller han.
– Direkte livsfarlig
Politiet anslår at hver fjerde dødsulykke på norske veier skyldes kjøring i ruspåvirket tilstand.
– Forskning sier sitt om hvor farlig det er å være påvirket i trafikken, også med lav påvirkningsgrad, så dette er det viktig å få fjernet fra veiene. Det er direkte livsfarlig, sier distriktsleder Stein-Olaf Røberg.
UP-sjef Runar Karlsen forteller at rusede trafikanter, og annen aggressiv og farlig adferd i trafikken, har høyeste prioritet for dem.
– I så måte er vi naturligvis fornøyd med at vi klarer å avdekke og parkere flere farlige ruskjørere, forteller han.