Hopp til innhold

Unaas forlanger tryggere overganger

– Utrolig at 90 usikrede planoverganger ikke blir rørt.

Erik Unaas

Ordfører i Eidberg, Erik Unaas.

Foto: Kjell-Olav Nordberg / NRK

Eidsberg-ordfører Erik Unaas forlanger at staten gjør de usikrede overgangene langs Østre linje tryggere.

I forslaget til statsbudsjett er det satt av flere hundre millioner kroner til arbeid langs linja, men 90 usikrede overganger blir ikke rørt.

Lokomotivmannsforbundet fortviler. Det samme gjør ordføreren, som nå krever at noe blir gjort.

– Her skal det investeres nesten en milliard kroner for å gjøre Østre linje til Nord-Europas mest moderne jernbanestrekning. Så presterer vi å ikke sikre planovergangene. Det er utrolig, sier Unaas.

– Skal bli et utstillingsvindu

Usikrede planoverganger

Det som engang var fysiske sperrer ved overgangene er stort sett borte.

Foto: Birger Kjølberg

Han sier han har vært i møte med Jernbaneverket en rekke ganger i løpet av de to årene han har vært ordfører. Der har han blant annet poengtert behovet for å sikre overgangene.

– Svaret jeg får er at de bare har ansvar for sporene, tog og passasjerer er det noen andre som må ta seg av, forteller han.

Prosjektdirektør i Jernbaneverket, Jarle Rasmussen, har tidligere sagt til NRK at det hele er et spørsmål om penger.

– Vi gjør ingenting på det som i dag er usikrede planoverganger. Det er ganske mange av dem på Østre linje, så de er ikke en del av prosjektet.

– Forventer en handlingsplan

Erik Unaas påpeker at Østre linje er den linja som har flest usikrede overganger i Norge per i dag.

Ingjerd schou

Ingjerd Schou, stortingsrepresentant for Høyre, forventer at noe blir gjort.

Foto: NRK

– I tillegg det en strekning som det satses store penger på. Det skal nærmest bli et utstillingsvindu for Jernbaneverket, kanskje også NSB. Vi har behov for flere og raskere tog til Oslo, fra et område som er i klar befolkningsvekst, fortsetter han.

Stortingsrepresentant for Høyre, Ingjerd Schou, forventer også at noe blir gjort.

– Når vi har 90 usikrede overganger, som er så til de grader trafikkfarlige, forventer jeg at regjeringen kommer opp med en handlingsplan for hvilke overganger som bør saneres, og hvilke overganger som også bør utbedres, sier Schou.