Hopp til innhold

– Kan med 80 prosents sikkerhet si at det blir grusløp

Mads Østberg mener det kan lønne seg å tape litt tid for å vinne Rally Sverige.

Mads Østberg i Rally Sverige 2013

Mads Østberg endte på tredjeplass da han kjørte for Ford i Rally Sverige i fjor. I år er Forden byttet ut med en Citroën.

Foto: Espen Torgersen

Han har gjennomført to testdager på snødekte veier i Sverige og er godt fornøyd med hvordan bilen reagerer på underlaget. Men når VM-runden starter onsdag er ikke Østberg sikker på at det blir et tradisjonelt vinterløp.

– Det har bare vært kaldt her og lite mildvær. Dermed er det ingen issåle på veiene. Det er jo meldt mildvær i dag og i morgen før det skal bli kaldere. Det kan hende det hjelper litt på forholdene, men så skal det jo bli mildt mot helgen igjen, sier Mads Østberg til NRK.no.

– Så da kan det fort gå mot et grusløp?

– Jeg kan med 80 prosents sikkerhet si at det blir grusløp, svarer han.

LES OGSÅ:

Løpet kommer litt tidlig

Og dermed må de taktiske bryterne slås på inne i Østbergs Citroën.

– Et grusløp sliter mer på dekka, så taktikken blir annerledes. En må ha mer fokus på dekkslitasje. Det kan kanskje lønne seg å tape litt på noen fartsprøver for å tjene mer på andre etapper. Det blir en mer detaljert strategi, sier han.

Rally Sverige er et løp skandinaviske førere historisk har gjort det godt i og det er et løp Østberg liker godt. Dog er det bare én norsk fører (Petter Solberg i 2005) som har vunnet det tradisjonsriket løpet som er kjørt siden 1950.

– Vi har lyst til å prøve på å vinne. Vi starter løpet med en ambisjon å kjøre så fort vi kan. Sverige kommer litt tidlig i ses, og jeg skulle helst hatt noen løp på grus slik at jeg kunne lært meg nedre å kjøre bilen på løst underlag. Men vi har hatt en god test, og er klare til å utfordre, sier Østberg.

SE VIDEO: Nestenulykke for Østberg i Monte Carlo

Mads Østberg, Sebastien Ogier og Robert Kubica holdt på å krasje inn i tidskontrollen hvor media og konkurrenter oppholdt seg.

Mads Østberg måtte kjøre av veien i Monte Carlo for å unngå stygg ulykke.

Glad for at Henning er tilbake

En som også trives på snøføre er Henning Solberg som gjør comeback etter ett års pause. Men det at Spydebergføreren ikke har kjørt på lenge gjør at han ikke er blant førerne Østberg frykter.

– Det er alltid moro Henning med på tur og jeg har savnet han de siste årene. Men han er ikke blant de jeg frykter, nei,

Hvem er det du frykter?

– Ogier, Latvala, Hirvonen og Tidemand blir skumle. Tidemand har en god startposisjon den første dagen. Det samme har Hirvonen.

Østberg tror at to sistnevnte kommer til å være veldig raske den første dagen, men at løpet så kommer til å jevne seg ut.

Vålerføreren starter som fjerde bil på veien, mens Hirvonen starter som nummer 12. Tidemnad er 14. bil på veien.

– Det er en fordel å starte langt bak, sier Østberg.