Hopp til innhold

Uvisst om broa lar seg åpne til Tall Ship's Races

Brotrøbbelet i Fredrikstad vil ingen ende ta - den nye broa over til Værste fortsetter å krangle.

Video Kråkerøy bru

Værstebroa er stengt på ubestemt tid.

Foto: Vidar Tangerud / NRK

Allerede i juni kom de første meldingen om trøbbel med den nye broa over til Værste i Fredrikstad.

Lang tradisjon for broproblemer

Nå, fem måneder senere er ikke problemet løst og broa lar seg fortsatt ikke åpne. Det er foreløpig uvisst om feilene er rettet til Tall Ship's Races arrangeres neste sommer.

Det viser seg at det ikke er hyllevare og må produseres først. Det vil ta tid å produsere og finne ut hvilken kvalitet som skal brukes i det nye lageret.

Bernt Olsen

Det er ikke første gang det er utfordinger med den nye broa. Under et prøveløft i april i fjor, raste asfalten i bakken med et brak.

Nå har Fredrikstad en lang tradisjon for broproblemer. Kråkerøybroa fra 1957 har skapt mye hodebry med slitasje, gamle deler og problemer med åpning og lukking.

Gangbroa over til Kråkerøysiden har også vært en utfordring. Den har også hatt problemer med åpning og lukking og verken varmekabler eller lys har fungert som det skal.

– På Værstebru er det et lager som har blitt utslitt og det er det som er årsaken til at broa nå ikke er bevegelig.

Nå viser det seg at lagret ikke er så lett å skaffe som først antatt og det får konsekvenser for mulighetene til å åpne broa.

Kråkerøybrua stengt

Kråkerøybroa har vært stengt i flere runder.

Foto: Sebastian Nordli/NRK

– Værstebrua vil stå i posisjon til et nytt lager er på plass. Men det viser seg at det ikke er hyllevare og må produseres først. Det vil ta tid å produsere og finne ut hvilken kvalitet som skal brukes i det nye lageret, forklarer Olsen.

Kan være lukket under TSR

Bernt Olsen kan ikke uttale seg om tidsperspektivet på en slik bestilling, men sier at det jobbes med en løsning.

– Det er produsenten som som må svare for hvor raskt et slik lager kan være på plass.

Etter det NRK kjenner til er det utfordringer med å finne et lager som dimensjonert for vekten av broklaffene og at det kan ta tid å finne ut hvilken dimensjon som må til.

Neste sommer arrangeres Tall Ship's Races i Fredrikstadf, hvor store seilskuter er ventet til byen. De skal ligge langs bryggepromaden i sentrum. Nå er det usikkert om et slikt lager kan være på plass innen sommeren.

Er det fare for at broa ikke lar seg åpne under Tall Ship's Races?

– Det vil jeg ikke uttale meg om, sier Olsen.